Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mälardalen utrederegen tågtrafik

Landstinget betalar tre miljoner om året för tåglinjen Arboga–Eskilstuna. Inställda tåg ger pengar tillbaka, men missnöjet är ändå stort. Och det finns tankar på egna tåg.

Annons
Frusna tåg. Brist på av-isningsplatser och delar som gått sönder när tågen blivit nedisade har varit ett problem i vinter. Det här är ett tåg som trots allt gick en eftermiddag i januari.

Landstingsrådet Lars Eriksson, S, har ansvar för kollektivtrafikfrågor inom landstinget. Han är långt ifrån nöjd med hur tågtrafiken skötts i vinter.

– Jag tycker det är bedrövligt. Jag har själv arbetspendlat till Stockholm i flera år, så jag vet precis hur det är. Det är en helt oacceptabel behandling av pendlarna, säger västeråsaren Lars Eriksson.

Särskilt dåligt har det fungerat med den så kallade Lillpendeln, tåget Arboga–Kungsör–Eskilstuna, anser han.

– Vi har varit väldigt bekymrade över situationen med Lillpendeln. Av alla kollektivtrafikfrågor i länet ser jag det som den mest akuta, säger Lars Eriksson.

Läs mer om tågeländet i tisdagens Bärgslagsbladet/Arboga Tidning

Mer läsning

Annons