Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läs- och skrivlarmska komma tidigt

Ingen elev ska hamna mellan stolarna. Det är förhoppningen med ett nytt sätt att kontrollera läs- och skrivförmågan.

Annons
Läsa och skriva är grunden. Tommy Carlén, specialpedagog Västerskolan, Lilian Granquist Fransson, speciallärare Hagaskolan, Ingegerd Haglund, rektor Haga, Åsa Ericsson, specialpedagog Väster, och Kicki Ytterberg Eriksson, specialpedagog Haga har jobbat med screeningmodellen. Även Karin Robertsson, Annika Lagerström, Ann-Britt Rabbegård, och Carina Karneryd har varit med (ej med på bild). Logopeden Kerstin Hill Svensson som arbetar mycket med dyslexiutredningar har varit mentor.

– I överlämningen från femman till Kung Karl har man till exempel alltid tappat elever, men förhoppningsvis blir det här tydligt och klart så att man inte gör det, säger Lilian Granquist Fransson, speciallärare på Hagaskolan.

Uppdraget kom från den tidigare barn- och utbildningschefen: Ta fram en modell för ”screening” i alla kommunens klasser.

Uppdraget gick till kommunens speciallärare och specialpedagoger.

Nu är modellen klar – redo att börja användas efter sommarlovet.

Läs mer i tisdagens Bärgslagsbladet/Arboga Tidning

Mer läsning

Annons