Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Thai: "Vi prioriterar flygsäkerheten"

Thai Airways motsätter sig kravet om ersättning och vill inte kommentera om de tänker betala ut några pengar till Lina Smolander.

Thai Airways International PCL skriver i sitt svar till Allmänna reklamationsnämnden att om pojken skulle få en allergisk reaktion på planet, då det serverades en maträtt som innehåller mycket jordnötter, och pojken skulle hamna i ett livshotade tillstånd skulle pojken fortsatt befinna sig i en miljö där han utsätts för jordnötspartiklar utan möjlighet att lämna denna miljö eller uppsöka sjukhus.

Läs också: Att resa utomlands-inga problem

Enligt Thai Airways Internationals marknadsansvarige i Sverige går uppgifterna om vad som sades i kabinen innan hemresan isär. Han väljer att svara Bbl/AT på mejl.

– Passageraren angav luftburen jordnötsallergi och kaptenen bestämde att ett läkarutlåtande skulle göras huruvida det förelåg risk för passageraren att följa med, skriver Jonas Broström, marknadsansvarig på Thai Airways International i Stockholm.

Läs också: De blev strandsatta i Thailand-fick inte flyga hem

ARN skriver i sin rekommendation att familjen Smolander skaffade ett läkarintyg som medgav klartecken för pojken att flyga. Familjen har ingått ett transportavtal med Thai Airways och att biljetterna inte var ombokningsbara befriar inte dem från transportåtagandet. Därför ska flygbolaget ersätta familjen för deras biljetter för att ta sig hem och mat och boende under väntetiden.

Jonas Broström väljer att inte kommentera om företaget tänker betala ut summan på 22 817 kronor som Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar, eller vad de anser om ARNs utlåtande.

Läs också: Bilfirma vägrar betala tillbaka-trots ARN:s beslut

De skaffade läkarintyg, men fick sedan inte flyga med Thai Airways i alla fall. Varför kunde de inte åka med ett annat av era plan hem?

– Biljetten var inte ombokningsbar, menar Jonas Broström och kommenterar inget ytterligare.

De säger att er biljett inte var ombokningsbar och att det är därför?

– De var inte vi som gick av planet frivilligt utan de som tvingade oss. Vi hade anmält nötfri kost, så jag anser vi gjort allting rätt, säger Lina Smolander. Hon rekommenderar ändå andra att läsa resevillkoren noga och kolla upp vad hemförsäkringar och reseförsäkringen täcker.

Jonas Broström säger att det inte är vanligt att passagerare avvisas från deras flygplan på grund av allergi.

– Vi kan erbjuda nötfri kost men kan ej garantera en nötfri flygning, säger Jonas Broström för Thai Airways International PCL.

Läs också: Tips på rundresor i Thailand