Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stort engagemang i racerbåtssporten

Artikel 237 av 300
Folk
Visa alla artiklar

Intresset för snabba farter och teknik fick han hemifrån. I sommar arrangeras flera uppvisningar genom racerbåtförarföreningen.

Annons

Henry är född i Västerås av föräldrar från Falun,  uppvuxen i Norrköping och kom till Arboga 1953 då hans far Nils fick arbete som verkmästare för flygmotorprovningen på CVA.

Henrys morfar, Albert Danielsson, hade sina rötter i Himmeta. Det berättades att en gång när morfars bror Ernst släppte ut sina kor på våren, skuttade en ko iväg åt fel håll.

”Vart tar du vägen, din djäkel!” röt Ernst. ”Jag står här hos morfar”, pep Henry.

Efter flytten till Arboga cyklade Henry ibland till Himmeta och lekte med kor, grisar, höns, staplade ved och studerade Ernst när han pysslade om sina bin. Och Ernsts fru Anna lagade plättar i stora lass.

Henry började efter realexamen arbeta med provning av flygmotorapparater vid CVA. Han studerade två år på kvällarna, sista året på dagarna vid Arboga Tekniska skola och tog ingenjörsexamen 1963. Värnplikten gjordes som flygmek på F1

i Västerås, därefter arbetade han som konstruktör av flygvapenmateriel vid CVA /FFV.

1970 gick flytten till Kungsör. Henry blev sambo och fick två bonusbarn. 1973 anställdes han som konstruktör på det nystartade ORIGA Cylindrar AB

i Kungsör och fick efter en tid ansvar för konstruktion och produkt. Pensionerades på egen begäran år 2005.

Henrys far Nils hade stora framgångar i racerbåtsportens klass 250cc, med bland annat tre EM-titlar. Vid flytten till Arboga blev han värvad av Köpings Racerbåtklubb och vann sitt fjärde Europamästerskap vid tävlingar vid Malmön 1953.

Henry som var ”lillmek” blev lite av en linslus hos fotograferna. Även Henrys farbror Sven, ”Vevstaken” kallad, hade flera segrar i klass 500cc vid Malmön.

Henry fortsatte i samma spår. Redan 1966 blev det en silverplats i SM.

År 1974 blev Henry ordförande i Club Hydro 63 efter Harry ”Kopparn” Carlsson.

Det året blev det en SM-seger vid Malmön och  senare samma år en andraplats vid VM på floden Mosel.

Henry ansvarade för båttävlingarna vid Malmön fram till 1983.

Efter några år med intresse för historisk racing med bil och mc föddes idén att börja med ”Classic Boat Racing”.

1993 blev Henry ordförande i racerbåtförarföreningen och började organisera historisk båtracing.

Några uppvisningar har arrangerats vid Malmön under senare år i samarbete med Bil Teknikhistoriska Sällskapet.

I samband med Riks-

idrottsförbundets 100-årsjubileum år 2003 skulle 100 historiska sportanläggningar utmärkas. Malmön antogs att representera racerbåtsporten i Sverige. Där hölls då minnestal och en skylt restes vid en stor sten nära infarten till restaurangen.

Annons