Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ friserar sinaförseningssiffror

Bara 7 av 10 tåg på Mälarbanan kom fram i tid under december månad, enligt SJ:s statistik. Men egentligen var pålitligheten ännu sämre – något som SJ försöker mörka.

Annons

AV SJ:s egen hemsida framgår att bara 70 procent av tågen på Mälarbanan kom fram till sin slutdestination i tid – det vill säga högst fem minuter försenade. Det är till och med sämre än motsvarande månad 2009, då andelen var 76 procent och ”tågkaoset” genererade åtskilliga tidningsrubriker.

Oacceptabelt, anser Lars Eriksson (S), landstingsråd med ansvar för kollektivtrafik.

– Vi kommer allt närmare en punkt då vi ute i landstinget och regionen måste överväga att själva ta över delar av tågtrafiken, säger han.

Ändå är statistiken rejält friserad. SJ räknar inte inställda tåg, och vägrar lämna ut uppgifter om hur många det handlar om.

– Om ett tåg man skulle ha åkt med inte kommer är det ju just då man har problemet. Om man en månad efteråt får veta att det inte kom har man inte så stor nytta av det, säger SJ:s presschef, Dag Rosander.

Men det gäller väl samma för punktlighet – som ni redovisar?

– Ja, fast punktlighet … det är väl ett sätt visa hur man lyckats med sin organisation.

Men om tågen kommer eller ej måste väl också visa om man lyckats?

– Ja, fast är det ett misslyckande om ett tåg går sönder för att man kört på en älg?

Men om exakt samma händelse leder till en försening anser ni ju det?

– Det är inga andra tåg-operatörer heller som redovisar inställda tåg. Jag kan bara konstatera att SJ är det företag i hela Norden som är mest transparent, säger Dag Rosander.

Påstår alltså SJ. Faktum är dock att när privatpersoner har vänt sig till Trafikverket och begärt att få ta del av statistik för försenade och inställda tåg på operatörs-nivå, så har det varit SJ som har satt stopp.

I ett avslagsbeslut från den 24 januari i år skriver Trafikverket bland annat:

”Ett flertal operatörer uppgav då att uppgifterna kan lämnas ut. (…) SJ AB begärde att förseningsstatistik om bolaget inte skulle lämnas ut.”

I ett yttrande till Trafikverket skriver SJ att uppgifterna skulle kunna användas av konkurrenterna i deras marknadsföring. I klartext: om det blev känt hur många av SJ:s tåg som kommer för sent eller inte alls skulle det gynna de andra operatörerna – även om deras siffror också skulle redovisas.

Lars Eriksson (S) är inte imponerad.

– Jag tror inte att SJ:s varumärke blir bättre av att man inte har en öppenhet i sin statistik. Jag tror inte att det gör att pendlare känner större förtroende för SJ, snarare tvärtom, säger han.

Frågan är också vad hemlighållandet tjänar till. SJ presenterar fortlöpande aktuella driftsstörningar – inklusive inställda tåg – på sin hemsida och systemutvecklaren Johan Pettersson (se separat artikel) har hittat ett sätt att lagra dessa data och göra dem sökbara.

I databasen på Johan Petterssons hemsida www.senatag.se finner vi därför även inställda avgångar, och en sökning på sträckan Västerås-Stockholm i båda riktningarna ger vid handen att 100 avgångar ställdes in under december månad.

Läggs dessa till förseningarna sjunker punktligheten till cirka 64 procent.

Mer läsning

Annons