Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Piloten: Jag ändradeinte flygplanets kurs

 
Dokument Vikbo
Visa alla artiklar

Några utdrag ur piloten Uno Magnussons rapport om olyckan till Flygstabens haverikommission:

Annons

”…motorstoppet inträffade, varför jag var tvungen att stiga och planera för uthoppet. Jag steg till 2000 meter, där jag hade 350 k/t. Under tiden meddelade jag TL (F6) att ag hade motorstopp och ämnade att hoppa. Jag meddelade mitt läge, norr om Köping, fällde huven och lämnade flygplanet, Uthoppet gick utan anmärkning. Kl var 0950 strax efter att skärmen utlöstes. Nedfärden med fallskärmen helt normalt. Jag dalade först genom moln, och när jag närmade mig marken, upptäckte jag, att jag hade kurs mot en skogstjärn. Jag var tvungen att styra kraftigt för att kunna landa på sidan, Jag tog mark strax i strandkanten. Nedslaget var mjukt och behagligt, emedan marken var rätt så sank…”

Han berättar mer:

”Motorstoppet inträffade på cirka 500 meters höjd väl under moln. Det var bara skog som jag såg under mig, ingen bebyggelse. Jag steg upp genom moln för att få en fördelaktig höjd och fart för uthoppet. Jag hade ej marksikt vid uthoppet, det var heltäckt. Jag ändra ej fpl kurs före uthoppet, Kursen var då alltjämt cirka 125 grader och fpl hade från stigning kommit till ungf i planflyktsläge. Stolläget var i högsta läge. I samband med att jag fällde huven stängde jag bränslekranarna, det är jag säker på. Jag ansåg det meningslöst att göra återstartningsförsök…”