Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grund läggs i lågstadiet

Annons

Trots prat om förbättringar i skolan så uteblir de, och resultatet innebär att allt fler av eleverna inte får behörighet till gymnasiet.

Kunskapsnivån hos våra elever i 9:an är helt enkelt inte tillräckligt bra. Kravet för behörighet till gymnasiet ökar, dessutom krävs fler godkända ämnen.

Vad beror det på att allt fler elever hamnar på fel sida om behörighetsgränsen till gymnasiet? Problemet har förvärrats år efter år. Åtgärden för att eleverna skall att få bättre betyg och behörighet till gymnasiet heter långsiktighet.

Tyvärr läggs grunden till det försämrade resultatet redan i de första årsklasserna. Barn och elever i åldrarna 6-10 år som är i behov av särskilt stöd och specialhjälp måste få sitt stöd tillgodosett på ett bredare sätt än i dag.

Ger man inte dessa elever den hjälp som de är berättigade till kan en del av dem hamna fel i samhället och socialförvaltningen blir inblandad.

För att de utbildade speciallärarna ska få eleverna mer motiverade och mer harmoniska måste de få förutsättningar för att vända trenden. I stort handlar det om lokaliteter, skolans övrig personal och de aktuella elevernas föräldrar:

x I skolorna ska det finnas anständiga grupprum som är möblerade på ett trevligt sätt där lugn och ro råder. I dag förekommer undervisning för elever i behov av särskilt stöd i rum som är direkt opassande.

De så kallade grupprummen är små och det geografiska läget på rummen gör att ljudnivån från springande och skrikande elever i korridorer stör eleverna.

x Skolledare bör ha tillräckligt med pedagogiska kunskaper och övriga lärare i arbetslaget bör ha förståelse för specialundervisningen för elever i behov av särskilt stöd. De senaste skrivna skolplanerna hade faktiskt ”elever i behov av särskilt stöd” som högsta prioritet.

x Barn är olika, en del kan vara mycket trötta i skolan, en del kan inte vara tysta och andra kan inte sitta stilla. Dessa elever har sällan behov av specialundervisning utan möjligen behov av någon typ av resurs.

De ekonomiska nedskärningarna får inte längre drabba eleverna. För att skapa en klar förbättring av elevernas möjligheter till behörighet till gymnasiet anser vi att Arboga kommun måste prioritera elever i de lägre klasserna och i synnerhet elever i behov av särskilt stöd.

Ett stödpaket vars resultat på sikt lyfter kunskaperna hos alla elever behövs. Efter fyra-fem år bör investeringen/satsningen

ha slagit igenom fullt ut och våra niondeklassares behörighet till gymnasiet bör ha fått en högre nivå.

En satsning i den här riktningen bör även kunna ge intresserade småbarnsföräldrar anledning att flytta till Arboga kommun.

Tommy Karlsson, Moderaterna

Lars-Eric Nilsson, Kristdemokraterna

Karin Nilsson, Miljöpartiet

Ledamöter i barn- och utbildningsnämnden

Arboga

Anders Bjurström, Moderaterna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons