Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lokal chefredaktör på Bbl/AT: ”Jag älskar papperstidningen”

En lokal chefredaktör som är på plats. Någon man kan möta på Ica, i träningslokalen och på stan. Papperstidningsälskande Helena Tell tillträder som chefredaktör på Bbl/AT i september.

Annons

Anmäl text- och faktafel

Mediakoncernen Mittmedias nya ägare Bonnier Media har tidigt kommunicerat att man vill stärka den lokala journalistiken. För Bärgslagsbladet och Arboga Tidning märks detta i att två tjänster i praktiken flyttas från Västmanlands Läns Tidning och centrala funktioner inom Mittmedia till Köping.

Det handlar om en reportertjänst – och en lokalt verkande chefredaktör.

Den som får uppdraget att från och med den 1 september styra innehållet, blir Helena Tell. Helena är Köpingsbo och även om hon mest arbetat inom andra tidningsföretag, så känner hon väl till Bärgslagsbladet och Arboga Tidning.

– Jag tror att det är jättebra med en chefredaktör som är på plats, säger Helena om sitt uppdrag.

– Vi blir fler personer på plats och får större möjlighet att styra över oss själva. Det tror jag att läsarna kommer att märka – kanske inte direkt, för vi går också igenom en stor förändring internt – men ganska snabbt ändå eftersom hantverket finns på plats.

Bbl/AT:s nya chefredaktör erkänner att hon "älskar papperstidningen" – men berättar att hon samtidigt ser samspelet med digitala produkter som viktig. Hon pekar på att Bonnier Media redan har produkter som Dagens Nyheter och Dagens Industri som visar att man både kan vara stark som papperstidning och ha en stark digital nyhetsnärvaro.

Papperstidningens framtid, som ibland har ifrågasatts inte minst under åren med Mittmedia AB som ägare, får ljusare prognoser i och med förändringarna. Detta bekräftas av Daniel Nordström, som i dag är chefredaktör och ansvarig utgivare för bland andra Bbl/AT. Daniel kommer att fortsätta vara ansvarig utgivare, men ansvaret för nyhetsbevakningen kommer nu att i stället föras över på den nya lokala chefredaktören.

– Även om vi har en god digital utveckling så vet vi att vi har väldigt många trogna tidningskunder och de ska ju få en bra tidning även framöver, säger han och uttrycker att han tror att papperstidningen har en bra framtid.

– Den här lösningen med förstärkning lokalt är gjord för läsarnas bästa, men medarbetarna har ju också efterfrågat att ha en lokal chef. Tanken är att en lokal chefredaktör/nyhetschef ska kunna ta ett större grepp om den lokala marknaden. Det blir bättre för alla parter. För medarbetarna och för läsarna.

Annons