Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ledare: Gårdagens seger visar att det inte är något välgörenhetsarbete att satsa på flick- och damidrott

Artikel 9 av 17
Fotbolls-VM 2019
Visa alla artiklar

Annons

Nu är VM-slutspelet igång. Äntligen ser vi hur damfotbollen börjar få det utrymme sporten och elitspelarna förtjänar.

När svenska herrlandslaget klev på ett plan till Ryssland förra året var det få som frågade sig om det svenska folket verkligen skulle vara intresserat av att titta på VM-matcherna.

Tvärtom så räknade sponsorer, tv-kanaler, tidningar och spelsajter kallt med en succésommar – i intäkter, exponering och klick.

Men när damlandslaget för någon vecka sedan begav sig till Frankrike för att spela VM, var det exakt denna fråga som diskuterades i styrelserummen, liksom på redaktionerna.

Fortfarande, 2019, anses engagemang och intresse för landslaget vara lite av en välgörenhetsgrej, något som man "borde" visa "tjejerna" i jämställdhetens namn.

Sällan är det bara ett smart och strategiskt affärsdrag, eller en investering från marknadsavdelningen.

Men pågående VM torde kunna grusa dessa förlegade föreställningar om damfotbollen som underlägsen herrfotbollen. Frankrike, mästerskapets värdland, har nämligen mer än fördubblat sitt tittar-rekord.

I VM-finalen 2015 satt 4 miljoner fransmän bänkade framför sina tv-apparater. I de två gruppspelsmatcherna som det franska laget har spelat hittills under sommarens VM: 10 miljoner!

Det har lett till att tv-kanalen chockhöjt priset för reklamen i samband med sändningarna. För exponering kostar och företag som ser nytta och vinning är villiga att betala.

Att fler supportar tittar på matcherna skulle förstås kunna bero på ett nyväckt intresse hos många för fotboll. Men det kan också förklaras med att bevakningen av mästerskapet har ökat markant. Antalet journallister på plats har fördubblats sedan VM i Kanada 2015.

För fyra år sedan skickade en av Frankrikes största dagstidningar, L'Équipe, 2 reportrar – idag består teamet av 21. Svenska journalister på plats berättar om hur de knappt får rum i pressrummen.

Det är svårt att avgöra vad som kommer först, utbudet eller efterfrågan, eftersom det hela hänger ihop. När vi förväntar oss ett intresse och arbetar för det, skapas bättre förutsättningar för dem som är intresserade att engagera sig.

Engagemang, uppmärksamhet eller vad man än vill kalla det skapar i sin tur incitament till större satsningar och fler investeringar. Det är självklart inom herridrotten – så varför måste damidrotten bevisa sig först?

Anmäl text- och faktafel