Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ledare: Drygt var 20:e bil är för låg ambitionsnivå för elbilarna

Noll koldioxidutsläpp netto år 2045. Så ser Sveriges viktigaste klimatmål ut. Men kommer det att nås? Inte utan fler åtgärder, skriver Klimatpolitiska rådet i sin första årsrapport. Som det ser ut nu kommer vi att missa etappmålet till 2030.

Huvudorsaken är transportsystemet, som står för en tredjedel av de svenska utsläppen, och särskilt vägtrafiken, som orsakar mer än 90 procent av denna tredjedel.

Transportsektorns utsläpp har visserligen minskat med omkring en femtedel sedan 2010. Men mycket av energieffektiviseringen som skett har ätits upp av ökad trafik. När motorerna blir snålare får vi råd att köra mer – en av klimatpolitikens besvärliga paradoxer.

Klimatpolitiska rådet har flera rekommendationer. Laddinfrastrukturen runt om i landet måste byggas ut. I städerna behöver kollektivtrafiken få väsentligt förbättrade villkor.

Det är rimliga förslag. Man måste dock undra vilka obotliga pessimister som beräknat genomslaget för elbilar det kommande decenniet.

I rapporten citeras en bedömning från myndigheten Trafikanalys, som uppskattar att andelen elbilar i fordonsflottan år 2030 kommer att vara sex procent.

Har man en sådan mörk syn på utvecklingen är det inte konstigt att man tror att vi kommer att missa klimatmålen.

Ett annat sätt att se på det är att elbilarna redan nu lyckats ta en procent av marknaden trots att det bara funnits ett par enstaka modeller. De hundratals miljarder som fordonsindustrin investerat i elektrifiering de senaste åren har börjat ge utdelning.

Volvo meddelade redan 2017 att man i år slutar sälja bilar med enbart förbränningsmotorer, och lanserar snart sina första rena elbilar.

Detsamma gäller biljättar som Volkswagen och Audi. Redan nu finns mellanklassalternativ, som Renault, med lång räckvidd, snart också tydliga budgetval. En studie från investmentbanken JP Morgan uppskattar att prognosen från Trafikanalys passeras redan 2025 – fast på global nivå.

Skandinavien anses i allmänhet gå före i utvecklingen, och det är inte bara baserat på att runt 80 procent av nybilsförsäljningen i Norge de senaste månaderna varit elbilar.

Med det sagt har Klimatpolitiska rådet rätt i att tempot behöver öka. Fordonsflottan tar tid att byta ut: en genomsnittlig svensk bil rullar i 18 år. I den takten behöver fossildrivna bilar sluta säljas innan 2030 för att vara helt utfasade 2045.

I ljuset av det är dagens politik och styrmedel varken bra eller tillräckliga. Bonus-malus-systemet har dels en mängd snedvridande effekter eftersom det inte är teknikneutralt. Det i sin tur leder till att många subventionerade bilar säljs vidare till Norge.

De höga bensinskatterna drabbar i oproportionerlig grad dem som bor på landsbygden och inte har några alternativ till bilen.

Det är sådana saker som måste ses över om klimatmålen ska nås. Om vi till sist måste köra mindre bil eller inte beror på hur snabbt fordonsflottan kan elektrifieras.

Joakim Broman

Anmäl text- och faktafel