Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ledare: Är det så här Systembolaget vill att midsommar ska se ut?

Annons

Nästan åtta av tio svenskar är nöjda eller mycket nöjda med Systembolagets service. Tre av fyra vill behålla monopolet på alkoholförsäljning.

Lördagsöppet återinfördes 2001. År 2012 inledde Systembolaget försök med hemleverans. I takt med att servicen förbättras har också förtroendet ökat, vilket givetvis är en förutsättning för den restriktiva alkoholpolitikens legitimitet.

Det är just därför skandalen med öletiketten inte är en petitess. Härom veckan skapade historien med ölflaskan från bryggeriet Ängöl i Kalmar uppståndelse. Etiketten på bryggeriets “midsommaröl” var nämligen för “drömsk”, enligt Systembolaget.

Flaskan pryds av en målning av konstnären Jenny Nyström, där festklädda vandrar längs vattnet bredvid en båtbrygga. För kontroversiell, enligt Systembolaget. Bilden skapar ”positiva associationer till högtiden midsommar”.

En mer korrekt återgivning hade förstås i stället varit ett sällskap i regnkläder som huttrar under ett partytält som håller på att blåsa sönder. Men det är inte därför Systembolaget reagerar.

Bara själva faktum att etiketten signalerar att det kan vara trevligt att dricka en öl är det som är problemet. För då kan ju kunderna få för sig att… ja… köpa öl?

Systembolages personal har ett bra vin- och ölkunnande och har ett gott bemötande gentemot kunderna. Detta är bolagets styrka, och kanske den främsta anledningen till att förtroendet är så högt. Att förbjuda en öletikett för att den är för trevlig går tvärt emot den här idén. Genom att hindra det lilla lokala bryggeriet från att sälja sin öl har Systembolaget avslöjat en nedvärderande syn på sina kunder.

Folk vet att det är dåligt, och dessutom olagligt, att supa sig dyngrak innan man sätter sig i båten. En etikett ändrar inte på detta. Systembolagets attityd är ett större hot mot alkoholmonopolet än EU och Sveriges tre nyliberaler tillsammans.

Karin Pihl

Anmäl text- och faktafel