Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Krönika: Det ljusnar för tidningarna –Betalande läsare finansierar journalistiken

Det är en händelse som ser ut som en tanke att Dagens Nyheter avslöjar att tidningen ska anställa fem journalister i Göteborg samma dag som det står klart att Metro tycks på väg mot konkurs.

Inte roligt för Metro, men ändå glädjande att det är DN:s satsning på kvalitetsjournalistik som tycks löna sig i det långa loppet.

Metro var en gång i tiden landets största tidning. Det var när resenärerna i Stockholms lokaltrafik tog den för att läsa TT-telegram och andra korta nyhetstexter, kombinerat med krönikor av allehanda slag. Idag när alla har den typen av material i mobilen har annonsintäkterna fallit och krisen är ett faktum.

Metros strategi har också varit många tidningars. Det har jagats klick på nätet i tron att det ska ge annonsintäkter. Men annonserna har gått till Google och Facebook och tidningarnas ekonomi har brakat ihop i takt med att läsningen av papperstidningen gått ner.

Lösningen är att få människor att betala för journalistik på nätet. Då minskar kostnaderna för tryck och distribution och det kan bli pengar över för att satsa på kvalificerad journalistik. Det som faktiskt är tidningarnas uppgift i en väl fungerande demokrati.

DN är den tidning som lyckats bäst med detta under chefredaktören Peter Wolodarskis ledning. I sin programförklaring om varför DN nu kan satsa i Göteborg beskriver han strategin.

Till skillnad från de mediechefer som trodde på snabb produktion av gratis innehåll med hopp om klick och annonsintäkter bestämde sig Wolodarski för att lyfta fram och satsa på unik journalistik. Han började dammsuga marknaden på de bästa reportrarna och gav dem utrymme att arbeta långsiktigt.

Istället för att som en del andra redaktörer nedvärdera journalisternas klassiska yrkesskicklighet i en digitaliserad värld, vilket gjorde tidningarna till en dussinvara inte värd att betala för, satsade DN på kvalitet. Sedan 2014 har DN anställt mer än 60 journalister och kommit med en rad viktiga avslöjanden.

I en tid när public service, trots sina enorma resurser, visar ängslighet för att deras opartiskhet och saklighet ska ifrågasättas och inte kommer med särskilt många riktiga nyheter så ska vi vara glada för att DN finns. Och satsningen på kvalitet uppskattas. Antalet digitala prenumerationer ökar i stadig takt.

Faktum är att DN:s framgång uppmärksammas även internationellt. Häromdagen kunde man läsa på opinionsplats i Financial Times om den svenska tidningen som visar vägen för den hårt prövade mediebranschen.

Skribenten hade också uppmärksammat att Bonniers köpt 28 lokaltidningar inom Mittmedia, däribland denna tidning, och hoppades att DN:s strategi ska gå att tillämpa även lokalt.

Det är bara att instämma. Med en satsning på den unika, kvalificerade journalistiken finns det hopp även för denna lokaltidning.

Varför ska läsarna betala för något som är allmängods?

Anders Jonsson

Anmäl text- och faktafel