Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kortare köer på akuten

Ett nytt system för att korta väntetiderna har gjort succé på akutmottagningen i Västerås. Forskaren Lena Burström är överraskad över de goda resultaten.

Akutmottagningen på sjukhuset i Västerås har drastiskt kortat sina väntetider. I dag tar det i genomsnitt en halvtimme innan man får träffa ett team med en specialistläkare, sjuk-

sköterska och undersköterska.

– Då får man en första kortare bedömning, få ta blodprover, skickas på röntgen och får en plan över vad som ska göras, säger Håkan Carlsson, kardiolog på medicinkliniken.

Tidigare var akutmottagningen i Västerås mer traditionellt organiserad. Först fick patienterna träffa en sjuksköterska, senare en mindre utbildad läkare som fick vägledning av en specialistläkare.

– Att sätta en specialistläkare i första ledet låter kanske självklart. Men det var ingen som hade tänkt på det för tio år sedan, säger Håkan Carlsson.

Resultaten är slående positiva. Lena Burström, medicine doktor vid centrum för klinisk forskning i Landstinget Västmanland, har följt processen från 2008 då ett ökat patienttryck gjorde att man började fundera på ett nytt system på akuten.

Hennes forskning visar förbättringar på alla områden. Tiden från registrering till att träffa en läkare minskade med 47 minuter i genomsnitt och utskrivningstiden var en halvtimme kortare mellan 2008 och 2012. Färre återkom till akutmottagningen av samma anledning och färre personer dog inom 7 eller 30 dagar efter besöket.

– 37 liv varje år. Det är teoretiskt statistiskt säkerställt, säger Lena Burström.

En del av lösningen stavas lean, ett koncept som används av företag för att förenkla arbetet.

Både läkarna och sjuksköterskorna är nöjda med sitt förändrade arbetssätt.

– Vi tycker det är bra att få jobba nära läkarna. Det känns patientsäkert, säger Sonja Westerberg, sektionsledare och sjuksköterska på akutmottagningen.

Det är bara mellan klockan 9 och 20 som det nya systemet rullar. Patienter som kommer till akuten sena kvällar och nätter omfattas inte.

– Det är ett lägre flöde av patienter på nätterna och då har vi inte lika stor nytta av att ha specialistläkare i första ledet, säger Håkan Carlsson.

Hur tolkar du att färre dog med det nya systemet?

– Man ska vara försiktig med att tolka det. Men att ha en högre kompetens på akuten, det är rimligt att det ger resultat.

Lena Burström tror att de kortade väntetiderna gör skillnad på flera plan.

– När man kommer till vården vill man överlämna sig. Man är rädd för att behöva ta ansvar för sin egen hälsa. Så de här minuterna har betydelse.

Så mycket bättre funkar akuten

Tiden från registrering till att träffa en läkare minskade med 47 minuter mellan 2008 och 2012.

Vistelsen på akutmottagningen minskade med 34 minuter samma tid.

Färre personer avled. 58 färre dog inom en månad efter besöket 2012 jämfört med 2008. Detta trots att besöken till akutmottagningen ökade med 20 % under samma tidsperiod.

Källa: Patient Safety in the Emergency Department, doktorsavhandling av Lena Burström