Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Replik: SJ tar ansvar för Tåg i Bergslagen

Annons

SJ svarar om Tåg i Bergslagen. Arkivbild

I Richard Appelboms ledare ställs frågan hur SJ kunde lägga ett så ”billigt” anbud på Tåg i Bergslagens trafik. Appelbom skriver också att SJ, med sin erfarenhet, borde ha insett vilket skick de fordon var i som skulle tas över 2016.

Först och främst vill vi vara tydliga med att den upphandling som vi vann inte avgjordes enbart utifrån frågan om pris, utan också utifrån en rad kvalitetsparametrar som också låg till grund för Tåg i Bergslagens tilldelningsbeslut.

Det finns framförallt två skäl till varför SJ kunde lägga ett bättre bud i samband med upphandlingen. För det första kan vi samplanera vår egen trafik tillsammans med Tåg i Bergslagen genom att skapa fler anslutningsresor, vilket både förenklar resandet och bidrar till att fler resenärer reser med oss. För det andra har vi större möjligheter att koordinera personal och övriga resurser med de inom organisationen för Tåg i Bergslagen. Vår personal har möjlighet att utgå från både Gävle och Borlänge.

Det finns framförallt två skäl till varför SJ kunde lägga ett bättre bud i samband med upphandlingen.

Appelbom har rätt i att trafiken togs över av oss 2016, men anbudet lämnades in redan under 2015. Om SJ vid tidpunkten känt till fordonens dåliga skick hade vi kunnat planera bättre inför övertagandet. Totalt handlar det om över 400 olika brister till följd av bristande underhåll, skador och besiktningsanmärkningar på fordonen som inte åtgärdats av den tidigare operatören.

Om SJ vid tidpunkten känt till fordonens dåliga skick hade vi kunnat planera bättre inför övertagandet.

I nära samarbete med Tåg i Bergslagen och fordonsägaren Transitio har SJ tagit krafttag för att komma till rätta med situationen. Ansvaret för underhållsarbetet är mycket riktigt vårt, ett ansvar vi fullt ut tar. Detta samtidigt som vi är beroende av fordonsägaren Transitio, som ansvarar för tillhandahållandet av alla vitala reservdelar som underhållet kräver.

SJ vill inget hellre än att köra så många tåg och resenärer som möjligt. Samtidigt brottas vi med flera fordonsskador, till följd av brist på hjulaxlar och flertalet viltolyckor. Något som nu tvingat oss att tillfälligt reducera trafiken på sina håll runt om i Bergslagen. Detta drabbar i sin tur våra resenärer, vilket vi är de första att beklaga.

SJ vill inget hellre än att köra så många tåg och resenärer som möjligt.

Vår ambition är tydlig, vi vill komma till rätta med situationen så snabbt som möjligt. Därför har vi ökat bemanningen vid våra verkstäder, men också antalet skift.

Martin Drakenberg

affärschef, SJ

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons