Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Vi lärare står bakom Arbogas skolförslag

Svar på Insändare: "Du kränker en hel yrkeskår" - frustrerad lärare:

Jag bli förvånad när jag läser din insändare och anser det olyckligt att du tycks vara så dåligt insatt i processen som ligger bakom förslaget om en ny skolorganisation.

Skolorna i Arboga kommun har idag en ej fungerande organisation. Vi står inför flera utmaningar både vad gäller ekonomi och kompetensförsörjning. Organisationen följer inte heller gällande lagkrav om stadieindelning. Det största och mest akuta problemet är dock att skolans lokaler inte håller måttet, verksamheten är trångbodd och lokalerna är eftersatta.

Våra politiker insåg att det behövdes investeras i en ny och hållbar skolorganisation. Barn- och utbildningsförvaltningen fick därför i uppdrag att komma med förslag på en ny skolorganisation med fokus på en likvärdig skola med hög kvalité. Förvaltningen gjorde ett fantastiskt arbete där de involverade både chefer, rektorer, fackliga samt lärare i kommunen. Arbetet utmynnade i ett förslag som gick vidare till politiken.

Utifrån detta har jag mycket svårt att förstå ditt uttalande om att Mikael Söderlund kränker lärarna i kommunen. Jag vill hävda det motsatta, han lyssnar på lärarna och de som är insatta i skolans arbete. Han har lyssnat in vad vi har kommit fram till och för vår talan. Det är inte styrande politiker som lagt fram förslaget. De har förlitat sig på förvaltningen och alla oss som arbetar i kommunens skolor.

Jag har hört många både kloka och naiva åsikter om den nya skolorganisationen. Jag har dock inte förrän nu hört någon ens antyda att det skulle finnas brister i den kompetens de lärare som arbetar på småskaliga skolor besitter. Det är snarare orimliga arbetskrav som både politiker och förvaltning lyfter. Att arbeta på en liten skola innebär ofta att man ansvarar för undervisningen i många ämnen. De som är insatta i dagens läroplan vet att det innebär ett tungt arbete. I det arbetet står man relativt ensam i ett litet kollegium där det kollegiala stödet och lärandet blir bristfälligt.

En skola i Medåkers storlek har en väldigt liten del av exempelvis elevhälsa och ledarskap. Mycket få lärare vill arbeta under de premisserna. Det finns forskning som visar både för- och nackdelar med en liten skola. Vad all forskning däremot är rörande överens om är att den enskilt viktigaste faktorn för god undervisning är läraren. Jag håller med signaturen ”frustrerad lärare” i att vi behöver börja fokusera på rätt saker: Vi behöver fokusera på våra lärare, våra elever och det faktum att en ny skolorganisation i Arboga behövs NU!

Lärare i Arboga kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel