Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Varför dra in pedagogiska måltider i Arboga?

Annons

”Matvanor grundläggs i en tidig ålder. Förutsättningar för att skapa goda matvanor bör därför starta tidigt. Syftet med den pedagogiska måltiden är att skapa en måltidsmiljö som är lugn och balanserad och att på ett naturligt sätt skapa förutsättningar för samtal kring mat, måltidsmiljö, miljömedvetenhet och hälsa. Målet är en positiv måltidsupplevelse. Barn och elever behöver vuxna som förebilder och stöd. Det är mycket betydelsefullt att den pedagogiskt ätande personalen vid måltiderna äter samma mat som barnen/eleverna.”

Så skriver Arboga Kommun kring pedagogiska måltider och vikten av vuxnas närvaro vid måltiderna, ÄNDÅ har man tagit beslutet att spara in på pedagogiska måltider.

Pedagogen ska föregå med gott exempel och visa vad en balanserad måltid är. Tallriksmodellen är ett bra instrument för att visa detta.

Konsekvensen i den här punkten blir när en pedagog i t.ex. förskolan har behov av specialkost och inte får äta medhavd mat i barngruppen, att han/hon får plocka av det som går att äta det vill säga grönsakerna. Hur ger man pedagogen chansen att visa barnen en balanserad kost när man bara kan ta av grönsakerna?

Personalen har ett gemensamt tillsynsansvar för samtliga elever som äter. Jag har svårt att se att man som personal kommer att välja att sitta med vid maten om man inte får äta, ur två aspekter.

Man behöver äta på sin rast istället för tillsammans med barnen och man får inte äta sin medhavda matlåda tillsammans med barnen.

Hur ska man förklara sig till eleverna varför man sitter med vid bordet, men inte äter utav maten som serveras.

Man sitter med eleverna och integrerar med dem samt är en god förebild.

Att vara en god förebild i matsituationerna innebär i mina ögon att man påvisar hur ett gott bordsskick fungerar, att man diskuterar tillsammans vid bordet och att man påvisar att man smakar på maten som serveras. Hela den här biten kommer att försvinna, då pedagogerna antingen kommer att välja att inte vara med vid bordet alls, eller att deras tallrikar kommer att gapa tomma. För många av barnen är en pedagog som är närvarande och äter tillsammans med barnen en trygghet och ett måste för att dom överhuvudtaget ska ha någon mat på sin tallrik.

Arboga Kommun talar emot sig själva i ett och samma protokoll.

Hur ska vi kunna vara en attraktiv kommun där lärare vill stanna? Inte genom att dra in på det lilla vi faktiskt har idag.

Cajsa Jäderlund Peterson

Fritidspedagog Arboga Kommun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel