Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Tips från coachen till P7 i Arboga

Annons

Här nedan, Richard Fallqvist (L) och Hans Ivarsson(C), så kan ni få tips av mig att läsa. Projektet Små skolor i utveckling, drivet av Hela Sverige ska leva, är för er beslutsfattare bra att läsa och reflektera över. Tretton skolor från olika håll i Sverige har deltagit i projektet. Projekttid 2011–2014. Representanter i styr- och Referensgrupp: Skärgårdarnas Riksförbund, Folkets HUBB, lokala politiker, Sveriges Kommuner och Landsting, Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet, Microsoft Partnerskap för lärande, Mittuniversitetet, Jönköpings Högskola. Projektledare: Cecilia Andersson. Projektmedarbetare: Lotta Gröning. Följeforskare: Irene Westerlund, Handu AB.

Några tänkvärda citat från sammanfattningen:

”Projektledarens reflektioner: Generellt är skolan ett hett ämne för många, och de som vill se större skolenheter använder argument som att det är särskilt svårt att få behöriga lärare till små skolor, den lilla skolan skulle kosta mer och att elever i små skolor utvecklar inte sina sociala förmågor.

Från forskningen kan man läsa om det motsatta. Den nyzeeländske forskaren, John Hattie, har gjort en gigantisk sammanställning och studie av andra forskares resultat. Han har försökt identifiera framgångsfaktorer för lärande i skolan och kommit fram till att det varken handlar om behörighet eller överlägsna ämneskunskaper. Det är lärarens pedagogiska förmåga, sociala kompetens och ledaregenskaper som är avgörande.

Väldigt ofta beläggs skolbyggnaderna med kostnader enligt schablonsiffror. I riktiga pengar kostar de här byggnaderna väldigt lite för kommunen och för skattebetalarna. Det verkar som om politiker och tjänstemän missar att göra en fullständig konsekvensanalys när de räknar. De missar ökade kostnader för skolskjuts, kostnader för ombyggnation samt överblivna skollokaler. De missar också förlorade intäkter om föräldrar och barn lämnar kommunen. Det behövs en kommunalekonomisk kalkyl, där man räknar in vilken ekonomisk samhällsnytta små skolor ger sina bygder i ett längre perspektiv....

...Så frågan är verkligen relevant: är det inte dags nu att vända på begreppen, ändra strukturer och ge barnen i Sverige rätt till väl utvecklade små skolor? Att låta små skolor bli en förebild att sträva efter, skolor som faktiskt kan ha hela världen som arbetsfält med en bra IT-verksamhet. Låt små skolor visa vägen. Cecilia Andersson Projektledare”

JK

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel