Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Telia tar ansvar för kunderna

Annons

Svar på insändare om att Telia släcker ner det fasta telefonnätet.

Anledningen till att vi ersätter de här allra äldsta delarna av kopparnätet, som på sina håll är sina håll 60-70 år gammalt, är för att säkra att våra kunder även fortsättningsvis ska kunna använda moderna tjänster. De här gamla delarna är sårbara för väder, vind och avgrävningar och det är problem att få tag i reservdelar när något går sönder. Under de senaste två åren har kopparnätet ersatts med moderna lösningar via fiber- och mobilnät för fler än 65 000 hushåll och företag runt om i Sverige.

Alla Telias kunder som berörs av förändringen får information minst ett år innan. Informationen innehåller erbjudande och en beskrivning av lösningen som ersätter kopparnätets fasta telefon och bredband. Vi uppmanar även andra operatörer att informera sina kunder på motsvarande sätt för att säkra en bra och trygg övergång till fiber eller mobil teknik. Ersättningslösningen som går via det mobila nätet är kostnadsfri för alla Telias kunder och vi erbjuder även installationshjälp kostnadsfritt av tekniker om så behövs.

Vi har förståelse för att förändringen kan väcka frågor. Men Istället för att vänta på att det gamla kopparnätet helt går sönder så måste vi ta ansvar för våra kunder och erbjuda en modern, robust och hållbar uppkoppling redan idag. Vi har valt att satsa på framtiden så att alla våra kunder i hela Sverige ska kunna fortsätta ringa, surfa, titta på tv och följa med i den digitala utvecklingen med tillgång till dagens och morgondagens tjänster.

Inger Gunterberg

Telias Pressavdelning

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel