Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Svenskt Näringsliv slår tillbaka: ”Officiell statistik är inte kampanj”

Kommunstyrelsens ordförande i Köping är missnöjd över kritiken mot kommunens företagsklimat.

Bakgrunden är att Köpingsföretagen under flera år givit Köpings kommun låga betyg i Sveriges största attitydundersökning som genomförs av Demoskop på uppdrag av Svenskt Näringsliv. Företagen svarar utifrån egna erfarenheter hur de upplever att det är att verka i kommunen och metoden för undersökningen är samma i landets alla kommuner.

Sedan 2015 har Köpings kommun stadigt fått betyg som ligger under Sverigesnittet av sina lokala företag. Varje gång har kommunledningen kritiserat enkätundersökningen, metoden och utmålat företagens svar som felaktiga. Så också i höstas i både media och fullmäktige.

Efter debatten i höstas skrev Bbl/AT:s ledarsida att ”med den här attityden till att ompröva sitt arbete och ta in influenser utifrån lär det nog ta ungefär lika lång tid att etablera mänskligt liv på Mars som att förbättra företagsklimatet i Köping”. Vår egen upplevelse av många års arbete med lokalt företagsklimat är att de som riktar in sig på att kritisera undersökningen eller de som framför den sällan brukar förbättra sig, medan de som tar till sig av företagens svar och använder det som underlag för förbättring snabbt brukar utvecklas till det bättre. Goda exempel på detta finns i Köpings geografiska närhet.

Tidigare i år och som svar på höstens uttalande påpekade vi i en artikel att utöver de låga betygen för det lokala företagsklimatet har Köping dessutom en låg andel företagare, hög andel arbetslösa och många företag som upplever otrygghet. En artikel med officiell statistik som nu kommunalrådet hänvisar till som kampanj, felaktiga påståenden och insinuationer.

Vi har rekommenderat Köpings kommunledning att fokusera på att förbättra företagsklimatet eftersom studier visar på starka samband mellan ett gott lokalt företagsklimat och andra faktorer som ökad medborgarnöjdhet, högre regional tillväxt och fler i jobb.

Kommunalrådet har helt rätt i att konfrontation inte leder Köping framåt. Vi har därför under flera år inbjudit kommunen till dialogmöten med många av kommunens företagare.

Vi på Svenskt Näringsliv har stark tilltro till Köpings kommun. Vi tycker att det är bra att kommunstyrelsens ordförande nu engagerar sig i frågan och vi ser fram emot starkare resultat och nöjdare företagare framöver. Det vore bra för Köping.

Kristin Lahed & Tony Gunnarsson

Svenskt Näringsliv Västmanland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel