Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Sluta upphandla på lägsta pris

Vintern är här och det ställer höga krav på landets vinterväghållning.

Vinterväghållningen upphandlas av Trafikverket och kommunerna. Det sköts av en driftentreprenör och utförs av kontrakterade åkeriföretag. Som utförare kan du i de flesta fall inte påverka prioriteringen för när eller vilka åtgärder som ska sättas in utan det är driftentreprenören som gör bedömningen.

Det finns flera problem med driften och upphandlingen av vinterväghållningen. Driftområdena är för stora vilket gör att det bara är fåtal större entreprenadföretag som klarar av att lägga anbud. Få företag vågar och kan stå med resurser som de inte vet om det kommer få betalt för. Vissa vintrar kräver lite plogning och halkbekämpning, andra vintrar ser helt annorlunda ut, och kräver väldigt mycket plogning och halkbekämpning.

Leden från beställare till utförare är för många. Alla led kräver ersättning vilket gör att det inte blir många kronor över till utföraren. Detta har lett till att färre är villiga att ta på sig ett ploguppdrag. Som åkeriföretag förväntas du ständigt stå beredd att rycka ut vilket gör att du inte kan ta på dig andra uppdrag samtidigt som ekonomin inte går runt med den låga grund- och jourersättning som utgår.

Vi ser flera förbättringsområden:

• Sluta upphandla efter principen lägsta anbud vinner. Lägsta pris kommer alltid att bekostas av något annat, ofta förarnas arbetsmiljö. Företag som jobbar med miljö, trafiksäkerhet och arbetsmiljö, ex genom Fair Transport, måste värderas högre för att vi ska nå en hållbar transportsektor.

• Bryt ut vinterväghållningen och upphandla dessa akuta åtgärder separat i driftområdena.

• Upphandla direktavtal mellan upphandlare och de aktörer som äger vinterväghållningsresurserna, främst åkerier och lastbilscentraler. En närmare dialog mellan beställare och utförare har flera fördelar.

• Grund- och jourersättning måste höjas för att skapa goda förutsättningar för åkerierna att kunna investera samt skapa drägliga förhållande för de som binder sig att utföra uppdragen.

• Chaufförsyrkets status behöver höjas. Sverige behöver 50 000 nya yrkesförare inom en 10-årsperiod. Att klaga på det arbete som de utför bidrar inte till att fler söker sig hit.

Vinterväghållning är en av våra viktigaste samhällsfunktioner. Det är hög tid att arbetet prioriteras och värderas annars finns risken att ingen tar på sig dessa uppdrag.

Carina Ahlfeldt

Regionchef Sveriges Åkeriföretag Mitt

Robert Dahlberg

Ordförande Sveriges Åkeriföretag Mitt

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel