Vidare till bblat.se

Insändare: Öppet brev till Arboga från politikerna i P7

Öppet brev till alla kommuninvånare om den nya skolorganisationen i Arboga kommun och den förestående folkomröstningen

Kära Arbogabor!

Skolan är kommunens i särklass största verksamhet. Skolans organisation är därför av största betydelse för kommunen i stort och våra framtida vuxna i synnerhet. Det är därför en nödvändighet och ett sundhetstecken för Arboga kommun, att så många människor engagerar sig i skolfrågan.

Vi säger JA till inriktningsbeslutet om den nya skolorganisationen både i kommunfullmäktige den 14 maj och den efterföljande folkomröstningen i höst

Barn och utbildningsförvaltningen fick i mars 2019 ett uppdrag att utreda en framtida skolorganisation för Arbogas kommunala skolor. Uppdraget genomfördes professionellt och med stort engagemang av chefer, fack och medarbetare inom skolan.

Våra sju partier som tillsammans utgör majoriteten i kommunfullmäktige, P7, har analyserat förslagen och tagit fram ett ”Inriktningsbeslut för den nya skolorganisationen i Arboga kommun” som följer förvaltningens förslag 3 för Grundskolan, där de viktigaste delarna går ut på att vi vill ha två 7-9 skolor, Stureskolan och en ny Gäddgårdsskola och förslag 1 för Förskolan, där det viktigaste i närtid är en ny förskola på norr, Västergården 2. Förslaget till inriktningsbeslut betyder att skolan i Medåker läggs ner, då elevunderlaget enligt utredningen och vår mening är för litet för att kunna erbjuda en likvärdig skola med rimliga resurser.

Vid sammanträdet i kommunfullmäktige den 14 maj kommer vi att rösta JA till den föreslagna inriktningen på skolorganisationen. Det möjliggör en start för projektering av en ny Gäddgårdsskola, planering för en ny förskola på norr samt nedläggning av Medåkers skola inför höstterminen 2020.

Men sista ordet är därmed inte sagt än.

Det kommer att genomföras en rådgivande folkomröstning enligt grund- och kommunlagens bestämmelser om ”folkinitiativ till folkomröstning”. Denna folkomröstning var först planerad att äga rum under mars månad men fick på grund av Covid19-utbrottet avbrytas.

Folkomröstningen är, enligt beslut i fullmäktige, framskjuten till dess att vi kan garantera att alla röstberättigade i kommunen har möjlighet att delta, genom att ta sig till en vallokal under både förtidsröstningen och valdagen eller genom att rösta med hjälp av mobila röstmottagare. På kommunfullmäktige den 19 mars 2020 beslutades att valnämnden får i uppdrag att bevaka läget kring coronaviruset. Valnämnden ska återkomma med förslag på ett nytt datum för den kommunala folkomröstningen när det anses lämpligt.

Vi kommer att följa utslaget i folkomröstningen om…

Alternativen i den rådgivande folkomröstningen kommer även denna gång att tas fram av förvaltningens tjänstemän. För att den ska bli meningsfull ställer sig samtliga partier i P7, bakom kravet om ett visst minimideltagande i omröstningen. För att resultatet ska kunna ge en indikation på vad majoriteten av Arbogaborna anser.

Dessutom ser vi behovet av god information till alla röstberättigade som en viktig förutsättning i processen. Därför förordar vi en informationsbroschyr, som ska skickas ut tillsammans med röstkorten minst en månad före folkomröstningen, där beslutsförslaget redovisas och både Ja- och Nej-sidan får utrymme att presentera sina viktigaste argument.

Utifrån resultatet i folkomröstningen kommer sedan förvaltningen att få i uppdrag att analysera och ta fram ett beslutsunderlag. Skulle resultatet bli att det ska vara en skola i Medåker i kommunal regi är det klart att den ska öppnas igen.

P7 – den politiska majoriteten i Arboga

Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Omsorgspartiet.

Har du något att säga?

Skriv en insändare