Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Jo, forskning visar att små skolor är bra

Tack så hemskt mycket för svaret Richard Fallqvist (L)

Håller helt med dig om att stora skolor inte är bättre, men små skolor har många fler fördelar som du väljer att inte lyfta fram. T.ex lättare hantera mobbing, Elever från små skolor klarar sig bättre i sina fortsatta studier. Små skolor syns också fostra bättre samhällsmedborgare med avseende på tolerans, respekt, jämlikhet och ansvar för självstyrning. Elever från små skolor har också mindre vålds- och beteendeproblem. Föräldrarnas engagemang i mindre skolor är också större, vilket har ett positivt samband med elevernas prestationer. Tryggheten för eleverna är avsevärt större i små skolor, vilket påverkar såväl deras självförtroende som deras självkänsla (Doepel, 2017).

►I SKL:s rapport om rekryteringsutmaningen finns inte nedläggning av skolor som ett alternativ för att bli en attraktivare arbetsgivare, utan deras förslag hur man ska lösa lärarbristen är att höja lärarnas löner och att vidareutbilda de grundskollärare som behöver ökad kompetens.

►I Skolverkets rapport Utbildningsvillkor i glesbygd (Skolverket, 2000) konstateras att glesbygdselevernas, medelbetyg/genomsnittliga meritvärde är nästan exakt lika med riksgenomsnittet.

►En svensk forskningsöversikt från Linnéuniversitetet gjord av Carl-Henrik Adolfsson, 2014 visar att speciellt för de lägre årskurserna är påverkan av en mindre skola positiv för studieframgången. Förhållandet skolstorlek och social situation visade att mindre skolor upplevs som tryggare, medan möjligheten till anonymitet förstås är sämre än i stora. Det går att statistiskt säkerställa att elever på större skolor har högre grad av frånvaro och en större frekvens av avhopp än på mindre skolor.

Sammanfattningsvis: Trenden att satsa på stora skolor i centralorter och lägga ned skolor i ytterområden är ett stort misstag. Trenden går åt motsatt håll i vår omvärld. Inga entydiga forskningsresultat finns, som kan legitimera nedläggning av små skolor och etablering av större skolor. Stora skolor är inte attraktivare arbetsplatser för behöriga lärare än små skolor. 

Huvudmän kan i stort sett välja forskningsresultat och välja bort forskningsresultat så att det huvudmännen för fram ser väl underbyggt ut. Studera Arbogas skolutredning. 

Att vi i facken sen väljer det minst dåliga förslagen är en självklarhet och inte särskilt unikt. Däremot lyser ni politikers ansvar för barnen med sin frånvaro i Arbogas utredning.

JK

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel