Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Hindra biltjuvarna – stäng fordonsregistret

Dagligen kommer rapporter om otryggheten i samhället. Inte minst drabbas många hårt av organiserade stöldligor. Varje år smugglas stöldgods för 1,5 miljarder från Sverige. Inte sällan rör det sig om fordon, entreprenad och lantbruksmaskiner av olika slag.

Enligt polisen är stölderna ofta välplanerade. Förövarna har kartlagt offrens tillgångar och platsen där stölderna sker. De är noga utvalda och specifika fordon eller delar stjäls på direkt beställning.

Mycket mer måste göras för att komma till rätta med denna problematik. Många har efterfrågat ökade gränskontroller. Tullen kommer att ges ökade befogenheter från och med 1 augusti att utföra fler kontroller och att kvarhålla misstänkta. Men mer måste göras för att stöldligorna aldrig ens ska kunna verka i Sverige.

En viktig åtgärd vore att ta ifrån de kriminella ett verktyg i form av det öppna fordonsregistret. I dagsläget kan vem som helst med några knapptryck skaffa sig information om vilka fordon en person äger och var det hör hemma. Detta är ett system som är tämligen unikt för Sverige och bidrar till vår utsatthet.

Mot bakgrund av detta ställde Kungliga Automobil Klubben frågan om svenska folket anser att fordonsregistret skall vara öppet för alla eller endast för myndigheter som har giltiga skäl att hantera uppgifterna? Nästan tre av fem svenskar (58 procent) anser att fordonsregistret bara skall vara öppet för myndigheter, vilket också är ordningen i de flesta andra jämförbara länder.

Stölderna ska inte behöva stoppas vid gränsen, utan redan innan de sker. Att stänga fordonsregistret vore en viktig del i detta. En uppmaning till Sveriges politiker: gör det nu!

Anders Ydstedt, ordförande, Expertrådet, Kungliga Automobil Klubben, KAK.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel