
Jag undrade i en tidigare insändare varför Köpings kommun asfalterar en cykelväg, bred som en ordinär gata, med tjock asfalt, ca. 300 meter lång, när man samtidigt säger sig ha en asfaltskuld. På den aktuella cykelvägen finns och fanns i stort sett ingen cykeltrafik, bara enstaka gångtrafikanter. Men svaret i Bbl/AT 18 december förvånar mig oerhört.
Beläggningar föregås av utredning, svarar Christer Nordling. Om så är fallet, varför lägger man då inte asfalten i centrala Köping där trafiken är flera tusen gånger intensivare och beläggningen mycket sämre än aktuell cykelväg? Hade man lagt beläggningen på Järnvägsgatan eller Norsavägen hade jag inte reagerat. Men varför från Vällaregatan till ingenstans?
Beläggningen var ju helt okej förut, kanske ett eller ett par potthål som kunde lagas lätt. Det hade ju dugt alldeles utmärkt för gång- och cykeltrafik. Så - vilka "strikta kriterier" har man använt sig av, med hjälp av "externa underhållsutredningar"? Sträckan ifråga kan inte ha varit i "stort behov av renovering" eftersom den inte var särskilt dålig och dessutom praktiskt taget inte är trafikerad överhuvudtaget! Inte ens som cykelväg! Så frågorna kvarstår.
"Nu ännu mer undrande"