Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Fortfarande inga klara uppgifter om hamntrafiken

Replik på debattsvar ,”Hamn och sjöfart samverkar med övriga trafikslag”. 25/1.

Återigen avslutar Carola Alzén, Mälarhamnar. och Christer Nordling, Köpings kommun, (CC) sitt debattinlägg med att undertecknad och övriga läsare kan kontakta CC om man har frågor. Uppfattar detta som ett sätt att komma undan faktaredovisning för kommuninnevånarna eftersom CC undviker att svara på en del av mina frågor.

Att muddring påverkar miljön i vatten, luften och vid upplaget av muddermassor förstår nog de flesta även om mark – och miljödomstolen lämnat tillstånd.

Jag har inte ställt några transportslag mot varandra. Däremot ifrågasatte jag om pråmtransporter från Norvik under de närmaste 10 åren är det miljövänligaste transportsättet. CC och Elizabeth Salomonsson (ES) har hela tiden hävdat det utan att nämna tågalternativet. Någon uppgift om pråmens bränsleåtgång och utsläpp har heller inte nämnts, Varför? Känner inte CC och ES till International Maritime Organisations , IMO, insamling till en forskningsfond för att kunna uppfylla IMO:s klimatmål till 2050. Clean Shippings Index som visar fartygens utsläpp till luft och vatten. Den modellen vill inte CC använda utan kastar fram siffror, 50 och 70% som blir intetsägande om inte förutsättningarna redovisas, fartygsstorlek och fyllnadsgraden. Vilseledande om man inte redovisar alla transportalternativ.

I förra insändarinlägget ifrågasatte jag den radie på 15 mil som upptagningsområde för Containergods. I stället för att bemöta mitt ifrågasättande blev det en lektion i Europeiska vattenvägar. ”Muddringen är en nödvändig åtgärd för vårt lokala näringslivs transporter” uppges det. Behovet har man inte hör något om från det lokala näringslivet, inte nu eller tidigare!? Någon marknadsundersökning, nu eller tidigare, har inte redovisats utan drömmar, gissningar och antagningar har tydligen fått gälla.

Avatar Logistics skulle starta pråmtrafiken 2020, närmare bestämt 20/8-20 enligt Mälarhamnars hemsida, undertecknat av styrelsen. Nu säger man något annat, målbilden är start 2021 och nu med ett annat rederi, varför framflyttad start?

Vad finns det för saklighet / öppenhet i att inte besvara frågor, variera argumenten, sakna underlag för sina påståenden och förminska miljöpåverkan vid muddring?

Det finns bara ett alternativ, stoppa muddringen, det finns inget tydligt behov! Nej tack till 170 miljoner i sjön till ingen nytta!

Hamn Ja. Muddring Nej!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel