Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Dåligt utredningsunderlag för Arbogas beslut

Den 29 april ställde jag en fråga till Kommunalrådet Anders Röhfors om det demokratiskt rätta att ha folkomröstning efter att beslut om nedläggning av Medåkers skola redan skulle tas under kvällens möte.

Det första svaret jag fick var att folkomröstningen ska äga rum fast efter beslutet om nerläggning är taget. Sedan sa Röhfors att bland annat att Medåkers skola var sämre än de andra skolorna i Arboga. Anders Röhfors hänvisade till nämndens organisationsöversyn Framtida skolorganisation (kallas utredningen nedan). Men när vi läser den så innehåller den flera felaktigheter.

Bland annat hänvisar man till 59 procents personalomsättning 2017 men man talar väldigt tyst om att det var 0 procent i personalomsättning 2018. Dessutom har både jag och vissa av mina vänner haft samma lärare som våra föräldrar: det vill säga att de lärarna jobbade i Medåkers skola över 30 år.

I yttrande till skolinspektionen (BUN 44/2020-613) står ”vissa år har omsättning varit så hög som runt 90 procent”. Det var troligen det året som två av tre lärare gick i pension.

När jag gick sista året på Stureskolan hade jag åtta olika lärare i ett och samma kärnämne. Det kallar jag hög personalomsättning.

När det gäller kunskapen så står det i utredningen att ”endast Medåkers skola och Nybyholmsskolan har sämre resultat än riket”. När man summerar de nationella proven för samma tidsperiod så är Medåkers skola på tredje plats i Arboga kommun (Götlunda ligger på första plats) alltså ligger Arbogas två landsbygdsskolor i topp tre av kommunens sex skolor.

Ni hänvisar till att skolor som Medåker med blandade klasser är sämre. Enligt mina erfarenheter har blandade klasser ingenting med kunskapen att göra. Elevernas kunskap avgörs mera av hur engagerade lärare de har. Som tränare för Medåkers IF så ser jag att barnen från Medåker har lättare att umgås över åldersgränserna än andra barn. De har även lättare att få nya vänner och lättare att komma in i nya grupper.

Kommun gillar ju att räkna procent, bland annat så blir två av tre lärare tydligen 90 procent? Om vi ska fortsätta räkna procent så av de barn som är födda 2003 så går 40 procent på SAAB-tekniska programmet ett år där intagningspoängen var högre än någonsin (även året innan finns det före detta Medåkerselever som går SAAB-teknisk).

Man kan inte hjälpa att undra hur många beslut ni har tagit på så här dåliga underlag?

Victor Magnusson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel