Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Chefredaktören: ”Köping har mycket att vinna på en levande stadskärna”

Artikel 5 av 6
Butiksdöden i Köpings centrum
Visa alla artiklar

Innan jag blev chefredaktör på Bärgslagsbladet/Arboga Tidning arbetade jag under nästan tio år på branschtidningar med uppdrag att bevaka detaljhandeln och restaurangnäringen.

Den utveckling som vi ser i Köpings centrum är därför ingen nyhet för mig. Jag har sett den ske i stad efter stad, stor som liten.

Enligt en rapport från Svensk Handel försvann nästan 5 000 butiker i sällanköpshandeln (vilket är exempelvis kläd- och skobutiker, sportbutiker, hemelektronik och vitvaror) mellan åren 2011 och 2017. Det motsvarar var tionde butik.

En stadskärna som tidigt drabbades av butiksdöden var Västerås. Där var det först shoppingområden som Hälla och Erikslund som slog undan benen för handlarna. Därefter var det e-handeln och globaliseringen.

Men Västerås har rest sig. Dock är det inte längre handeln som är motorn i city, det är istället restaurangerna, kaféerna och tjänsteföretagen (som exempelvis skönhetssalonger) som står för tillväxten.

Butiksdöden går inte att bromsa. Men Köping kan ändå ha en levande och attraktiv stadskärna.

Det är glädjande att läsa att kommunen arbetar för det – men tidplanen tycker jag borde snabbas upp. Enligt näringslivschefen ska en vision för 2050 vara klar om ett år. 2050 är oändligt lång bort i den snabbföränderliga värld vi lever i.

Jag tror att kommunen kan vara mer än olja i maskineriet. Jag tycker att kommunen ska vara katalysatorn i omstöpningen av Köpings centrum.

Vilka kommunala verksamheter kan tjäna på nya lokaler i centrum? Stadsbiblioteket, till exempel, kan det tjäna på en flytt några kvarter ner? Vem vet, kanske vill någon entreprenör öppna ett fik i anslutning till bibblan och någon annan ett kontorshotell och en tredje en lunchrestaurang.

Hur stadskärnan ser ut och upplevs påverkar inte bara en stads rykte, det färgar invånarnas självkänsla för staden. Därför behöver kommunen – politiker och tjänstemän – självklart ihop med fastighetsägare och företagare, se till att skapa många anledningar för Köpingsborna att besöka centrum. Liv och rörelse i centrum ökar tryggheten och stoltheten för vår stad.