Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Chefredaktören: ”Det regnar inga statliga miljoner över Bbl/AT”

 
Coronaviruset
Visa alla artiklar

I snart två månader har coronaviruset varit en del av min vardag. Till en början något abstrakt som krävde väldigt mycket tid. I dag är pandemin en verklighet som vi alla tvingas leva med och förhålla oss till.

Rutiner och vanor har ställts på ända och vardagen är inte som vanligt. Det är en allvarlig tid, mitt i knoppsprickning och vårsol.

Jag tänker på de som har mist anhöriga i covid-19. På all oro och ängslan över att inte kunna besöka sina släktingar på vård- och äldreboenden.

Jag tänker på alla företag som på kort tid har gått från fullt fungerande verksamheter till krisbolag. Företag som vi har rapporterat om i tidningen – och som vi nu sällar oss till.

Vi är ett företag i kris.

Det är svårt att ta in, mediebranschen har befunnit sig i kris så länge att det faktiskt är svårt att förstå hur vi på Bbl/AT ska klara en knock till.

Coronasmällen kan ge ytterligare ett inkomstbortfall på mellan 1,5 till 2,5 miljarder kronor, om Tidningsutgivarnas prognoser är rätt.

Vi var ju precis på väg att resa oss.

Den svenska mediebranschen har de senaste åren tappat miljarder i annonsintäkter till amerikanska jättar som Facebook och Google. Mellan 2008 och 2019 halverades annonsintäkterna för medier som bedriver samhällsjournalistik. Intäkterna rasade från 11,8 miljarder kronor till 5,9 miljarder, enligt en kartläggning som Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, har gjort.

Coronasmällen kan ge ytterligare ett inkomstbortfall på mellan 1,5 till 2,5 miljarder kronor, om Tidningsutgivarnas prognoser är rätt.

De förändringar som vi gjorde på Bbl/AT i höstas i syfte att förstärka den lokala journalistiken har gett effekt. Vi har fått fler läsare och annonsförsäljningen har lyft i både papperstidningen och digitalt. Vi märker tydligt att fler uppskattar värdet av riktig lokaljournalistik, det är vi både glada och tacksamma för.

För några veckor sedan skulle vi fira just det, att kurvan över antalet läsare äntligen vände uppåt efter många år i nedförsbacke. Firandet blev mest ett poserande på bild, för samtidigt kom signaler om det bistra intäktsläget på grund av coronaviruset.

Sedan i måndags är vi korttidspermitterade. Alla journalister och annonssäljare har minskat arbetstiden med 20 procent. Detsamma gäller för alla tidningar inom Mittmedia, endast ett fåtal viktiga nyckeltjänster för att säkra utgivningarna är undantagna.

I dessa tider, när rykten, spekulationer och falska nyheter härjar, behövs oberoende och trovärdig journalistik som mest.

”Är ni också permitterade?”, frågar sig många förvånat när jag berättar.

Även för mig är det svårt att förstå. För det är en paradox. I dessa tider, när rykten, spekulationer och falska nyheter härjar, behövs oberoende och trovärdig journalistik som mest.

Men jag har inget val. Jag behöver sänka våra kostnader för att möta effekterna av coronakrisen på kort sikt. Förutom möjligheten till korttidspermittering har regeringen skjutit till mer pengar till mediebranschen. En förändring är att det distributionsstöd som vi redan i dag får för att dela ut papperstidningen fördubblas, men tro inte att det innebär något miljonregn över Bbl/AT.

Bbl/AT får inget presstöd, vilket många felaktigt tror. Det viktigaste stödet kommer från våra prenumeranter och annonsörer. Det är läsarintäkterna och prenumerationsintäkterna som bär vår verksamhet.

Så, till er alla som läser Bbl/AT och tycker att tidningen är bra – berätta det för andra. För det vidare. Och till alla som kräver att vi ska ge bort våra corona-artiklar gratis, tänk till en extra gång. Vill du ha din lokaltidning kvar? Det finns flera olika typer av prenumerationer att välja mellan. Den billigaste kostar just nu inte mer än ett tuggummipaket i veckan.

Och till alla annonsörer som bara väljer att prata med era följare på sociala medier – bra jobbat, men tänk också på att du behöver nå utanför skaran av fans. Lokaltidningen är ett fantastiskt skyltfönster, det som står i tidningen är på riktigt.

I 300 år har Bärgslagsbladet och Arboga Tidning gemensamt bevakat Köping, Arboga och Kungsör. Den epoken får inte ta slut nu.