Annons
Vidare till bblat.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Butiksdöden i Köping går inte att stoppa – experten: ”Smärtsam process som kan leda till något bra”

Artikel 3 av 6
Butiksdöden i Köpings centrum
Visa alla artiklar

Det förändrade kundbeteendet slår brutalt mot centrumhandel. I Köpings centrum gapar just nu 22 butikslokaler tomma. ”Processen är smärtsam för handlare och kunder, men utvecklingen går inte att stoppa”, säger Tomas Kruth, expert på stadsutveckling på Svenska Stadskärnor.

I november besökte Tomas Kruth centrumföreningen i Köping för att tala om cityhandelns utveckling.

– Det som sker i Köping med butiksnedläggningar och minskad försäljning i butikerna är inget unikt. Det sker i alla städer, oavsett storlek, säger Tomas Kruth.

Förändringen hänger ihop med det förändrade köpbeteendet. Nu är det e-handeln som förändrar konsumenternas köpvanor, för några decennium sedan var det köpcentrumen som skapade problem för stadskärnorna.

– Den förändring som vi är i nu upplevs som jobbig, men våra vanor har förändrats. Processen är smärtsam, men den tvingar folk att bli kreativa och hitta nya lösningar.

Bbl/AT har i flera artiklar skrivit om butiker som har eller kommer att lämna citykärnan, så som Epok, Din sko och Nu och Idag.

I de städer som redan har ställt om sina stadskärnor har de tomma butikslokalerna fyllts med gym, spa- och skönhetssalonger, kaféer, restauranger och hotell.

– När försäljningen i handeln har backat har andra näringar ökat, som service och tjänster. För att inte tala om besöksnäringen! Hotellen har haft ett rejält uppsving. När det gäller besöksnäringen tycker jag att det finns möjligheter för Köping att göra mer. Besöksnäringen gynnar inte bara hotellen och restaurangerna, även handeln mår bra av gäster, säger Tomas Kruth.

Men 22 tomma lokaler – hur ska Köping få en levande stadskärna?

– Politiker, tjänstemän, handlare och fastighetsägarna måste samarbete och kommunen behöver en handelsstrategi. Kommunens inställning är viktig för att ge tyngd åt de här frågorna. I dialogen med fastighetsägarna är en handelsstrategi jätteviktig för att få rätt hyresgäster till rätt lokal, säger Tomas Kruth och exemplifierar:

– I dag behöver städerna arbeta strategiskt med utbudet. Konsumenterna vill ha en koncentrerad stadskärna, det får inte finnas luckor och långa gångavstånd. Det kan handla om att skapa en restaurang- och kafégata, en shoppinggata och gata med gym och tjänster. "Goda grannar-effekten" är lika viktig för handlarna som för konsumenter. En klädbutik och ett asiatisk livs har inte så mycket draghjälp av varandra, men om man inte planerar blir det så.

I landets större städer testas nya handelskoncept. Pop up-butiker, alltså tillfälliga butiker under en begränsad period, paketombud där du inte bara kan hämta dina hemklickade varor, där finns även provrum, möjlighet att skicka tillbaka paket och handla snittblommor och färsk bröd.

– Frågan är hur det fungerar i mindre städer, men det är tydligt att konsumenterna vill ha bättre logistiklösningarna för e-handlade varor. Här finns möjligheter för entreprenörer att hitta nya lösningar – och det tror jag att vi kommer att få se.

LÄS MER!

Nästa del om butiksdöden i Köpings centrum kommer måndag 20/1: Kommunens nya plan ska göra Köpings centrum levande – färdig nästa år.