Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bbl/AT växer i ny mätning: ”Fler vill betala för trovärdig, lokal journalistik”

Fler läser Bärgslagsbladet/Arboga Tidning, det visar siffror från 2019 som publiceras i dag. Enligt Orvestos siffror har tidningarna ökat från 16 000 till 19 000 läsare per helår.

Annons

Satsningen på lokalt material har gett resultat, anser både chefredaktören Helena Tell och Gert Söderström på marknadsavdelningen.

– Vi når fler läsare i vårt område, helt enkelt, säger Gert Söderström.

– Det är ett kvitto på att viktig lokal journalistik betalar sig, det är superkul, fyller Helena Tell i.

Glädjen på redaktionen och marknadsavdelningen är stor över framgången, men samtidigt ligger omvärldens oro och skaver. Dels för coronaviruset, dels för att tidningsbranschen också är i kris.

– Vi firar i alla fall en kort stund innan allvaret tar över, säger Helena och Gert.

– I dessa tider är vi en viktig nyhetsförmedlare, säger Helena Tell.

Vad är det då som lett till förändringarna?

– Omorganisationen i höstas betydde att vi kom närmare läsarna och vi fick bestämma själva över det redaktionella materialet, säger Helena Tell.

Fler läsare har märkt förändringen av innehållet.

– Viljan att betala för trovärdig seriös journalistik har ökat, säger Helena Tell.

När Bonnier tog över Mittmedia satsades det mer på lokala chefredaktörer. För Bbl/AT:s del betydde det att Helena Tell, som kommer från Köping, anställdes och det även blev en tillökning med en reportertjänst. Samtidigt flyttades en hel del arbete som gjorts på andra platser till redaktionen i Köping, bland annat sportbevakning, insändarhantering, ansvar för familjematerial och planering av papperstidningen. Vinsten blev lokalare material. Och fler läsare.

– Vi vill fortsätta att satsa på lokalt material så att vi kan attrahera fler läsare i framtiden, säger Gert Söderström.

– Vi får mer och mer uppskattning av läsare och kunder, säger Gert Söderström.

I år fyller tidningarna Bärgslagsbladet och Arboga Tidning tillsammans 300 år. Bbl 130 och AT 170.

– Det är väldigt roligt att vi får dessa glädjesiffror när vi också jubilerar, säger Helena Tell.

Fakta

► Orvesto Konsument 2019 mäter mediernas räckvidd och görs av Kantar/Sifo.

► Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari – 31 december 2019 och totalt deltog 39 656 personer i mätningen.

Fotnot: Lennye Osbeck är frilansjournalist på Bbl/AT.