Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Amores ska öka elevers lust att läsa

På Karlbergsskolan pågår projektet Amores som ska öka ungas läsförståelse och lust att läsa. ”Det är det bästa projektet jag varit med i. Otroligt välplanerat och intressant”, säger läraren Ylva Sundström.

Annons

De senaste åren har flera rapporter visat att unga läser allt mindre och att läsförståelsen har försämrats. Trenden är tydlig

i flera europeiska länder.

Som enda skola i Sverige deltar Karlbergsskolan

i EU-projektet Amores. Dess syfte är att vända på trenden genom kreativitet, samarbete och ny digital teknik.

– Det är svårt att få elever att läsa en bok. Det går lättare med en e-bok på Ipad, säger Dobrila som är lärare

i svenska och engelska.

I mitten av mars reste hon tillsammans med kollegorna Lena Thorstrand Jansson och Ylva Sundström till England för att utbyta tankar med andra lärare i projektet. Och precis som sina utländska kollegor märker de tydligt hur elevernas läsförståelse har blivit sämre på bara några år.

– Barn blir lätt uttråkade i dagens digitala värld. Jag tror inte lösningen är att tvinga dem att sitta och ha tråkigt med en bok. Vi måste få in känslan av att det ger dem någonting att läsa, säger Ylva.

Dobrila fyller på:

– Precis, bara för att vi läste Strindberg när vi gick

i skolan, så kan vi inte säga att de ska gör det. Det är upp till oss att hitta andra sätt som får dem motiverade, säger hon.

Det kan till exempel handla om att få eleverna att läsa kortare texter, och att man därmed tar hänsyn till att det inte alltid finns ro och intresse.

Jämfört med några av de utländska skolorna har Karlbergsskolan bra tekniska förutsättningar.

– Våra elever har Ipads och ett intresse för att jobba med teknik, men det gäller att utnyttja den mer

i inlärningssyfte och skapa lust att lära, säger Dobrila.

Danmark, England, Polen och Kroatien är de andra länderna som deltar i Amores, som riktar in sig på barn mellan 10–15 år. På Karlbergsskolan är det två klasser i årskurs sex och hela årskurs åtta som är med.

För eleverna startar projektet på allvar till hösten, men som inledande uppgift har de spelat in en film på engelska där de presenterar Köping eller sin skola för eleverna i de andra länderna.

Elias Ericsson, Alma Selling, Nicole Lisegran och Gustav Pennerborn går

i årskurs sex. De är överens om att det var en väldigt kul uppgift och att det är viktig att visa upp en bra bild av skolan.

– Min grupp visar bland annat skolmatsalen. Det är intressant för elever i andra länder att veta vad vi får för mat. Och att den är gratis, säger Nicole.

På frågan om de läser mycket blir det ett unisont ”nej”, och alla fyra säger att de hellre läser på Ipaden än i en fysisk bok.