Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skyltat och klart?

Vissa dagar kör jag bil precis som vilken vanlig man som helst.
Försöker alltid vara en laglydig och god trafikant. Och framförallt vill jag hålla den angivna hastigheten för just det vägavsnittet som jag befinner mig på.

Annons

Men det är inte jordens enklaste. Någon måste ha provision när det gäller utplacering av skyltar. 70, 90 och 110 har varit rättesnören i trafiken i många år. Enkelt att komma ihåg. Liten väg, större väg och motorväg. Men icke nu längre. Helt plötsligt har 60, 80 100 och 120 dykt upp som svampar i jorden. Hur och varför de har blivit utplacerade är för mig en gåta.

Till exempel, om du åker ut från Arboga mot Eskilstuna så har du 50 i stan, ut ur cirkulationsplatsen (rondellen för er vanliga) blir det 70. Åk två hundra meter så blir det 80.

Plötsligt är du vid ÖoB och då är det 60! Efter svängen ut mot E-tuna så står det 100. Jippie.

Då är det bara att trycka ”pelle i botten”. Men hoppsan, då dyker det upp en 80-skylt igen!

Alltså, på en kort sträcka av c:a 5 km så skall du ha koll på minst fem olika fartangivelser.

Frågan är om man kan räkna ut något medelvärde och hålla, cirka 75 km, rakt över?

Tror ni att polisen går med på det?

Någon klok person har sagt att det måste finnas en acceptans för lagar och förordningar,

dvs, att vi finner en logik i besluten. Men den saknas visst när det gäller hastighetsbesluten.

Jag funderar i alla fall mycket över logiken när det gäller gamla vägen till Köping.

Den genom Valskog alltså. Där har man sänkt hastigheten från 90 till 80. Inget problem för mig, men när jag kommer till Hedströmmen så blir det 70 över bron för att sedan återgå till den förstnämnda. Det jag gärna vill ha svar på är vad denna sänkning på 10 km har för betydelse? Bortsett från att det kostar 2000 :- om man inte ser upp.

MEN, när väl olyckan sker så har man alltid kört för fort.

Det blev många siffror det där. Kom bara ihåg att påskhelgen är en stor trafikhelg och att det är viktigare att hålla avståndet till framförvarande än vad det står för fart på skyltarna.

Och nu när snön är borta så kanske tågen fungerar också.

Själv nöjer jag mig med cykeln, då påsken firas på hemmaplan i år. Som de flest år faktiskt. Vissa i familjen envisas med att sjunga i kyrkokören, och då är ju påsken en stor helg.

Det skall framträdas både på långfredagen och påskdagen.

Att sonen och jag står där med tomma tallrikar tas det ingen hänsyn till.

Men livet skall ju vara en prövning ibland också.

Fast den stora frågan blir ändå: Står vi som serieledare efter helgen?

Häcken borta, Helsingborg hemma.

Tufft. Rättvist? Det ber jag att få återkomma med.

Glad påsk på er alla.

Mer läsning

Annons