Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygvapnet höll tyst om felen

Artikel 6 av 10
Dokument Vikbo
Visa alla artiklar

Flygvapnet medgav för sin haverikommission att Vikbo-katastrofen utanför Köping 1960 kunde ha undvikits. Lansenplanet flögs nämligen med felaktig utrustning, som upptäckts efter ett identiskt haveri långt tidigare. Fältflygare Uno Magnusson tilläts ändå lyfta med planet, vars reservdelar låg kvar i en låda på flygflottiljen.

Annons

Tragedin utanför Köping har i 50 år betraktats som slumpartad. Osannolik och en följd av olyckliga omständigheter.

Bärgslagsbladet/Arboga Tidnings granskning av katastrofen ger en helt annan bild. Ett tidigare flyghaveri med ett Lansenplan, långt före kraschen i Vikbo, hade identisk orsak, och hade vid den här tiden föranlett såväl flygförbud som beslut om modifieringar av felaktig utrustning på Flygvapnets Lansen-plan.

Den tekniska lösningen på ett bränsleproblem existerade redan ett år före katastrofen utanför Köping, men Flygvapnet, som ogärna höll planen kvar på marken under Kalla krigets dagar, gav flottiljerna en minst sagt generös tidsram att åtgärda problemet.

Lansensplanet, som aldrig reparerades, hann därför krossa Vikbo gård och döda sju personer.

Alla för Flygvapnet besvärande omständigheter mörkades när journalister var i kontakt med flygstabens pressdetalj, dåtidens presstjänst.

Om detta och annat handlar dagens Dokument Vikbo i Bärgslagsbladet/Arboga Tidning.

Alla artiklar i
Dokument Vikbo
Annons