Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det våras för handeln

Att kolla med handlarna vad våren innebär för försäljningen blev föga förvånande en solskenshistoria. 100% Västra Mälardalen besökte tre branscher som just nu går in i sina tveklöst mest lönsamma månader.

Annons
Leif Olander har drivit fram 15 000 egna plantor på växtgården Solhems utanför Fellingsbro.

I den bortre änden av Fellingsbro, från Arboga sett, ligger handelsträdgården Solhems. Här har Leif och Lena Olander drivit växtgård i 34 år och för dem är det ingen underdrift att handeln verkligen blomstrar nu när våren gör sitt efterlängtade intåg. Leif beskriver det som att tre faktorer gör att verksamheten får en ordentlig skjuts i dagarna

– Vi ligger lite utanför och kunderna kommer hit när våren kommer och det blir ljust ute, säger Leif.

På solhems är den egna produktionen en viktig del av verksamheten. Under cirka två månader har 15 000 sommarplantor grott och växt upp under växthustaket.

Handelsträdgården har fem året runt-anställda.

– Vi måste ha kunskap för att erbjuda service och kvalitet. Arbetet blir både ett yrke och ett intresse då det är så vitt förgrenat. Som liten företagare på en mindre ort är det viktigt att vara bra. Vi är välsorterade och har öppet 7 dagar i veckan, detta innebär en trygghet för kunden – de ska veta att det är öppet och att det finns produkter.

En av de branscher som också får ett uppsving med sol, värme och de kommande semestermånaderna är måleribranschen. Utemöbler och trall ska fräschas upp och kanske ska sommarstugan få sig ett lyft med ny färg. Göte Eriksson på Färgettan i Köping berättar att de från och med nu har öppet även söndagar och konstaterar att det börjar närma sig högsäsong.

– Folk målar väldigt mycket utvändigt och gör det själva i större utsträckning nu än förr.

Skaran av hemmafixare och gördetsjälvare har växt sig stadigt större de senaste åren. Göte Eriksson tror att de oräkneliga inredningsprogrammen på tv gjort sitt till.

Lusten att på egen hand bygga till exempel altan gör förstås avtryck även i byggvaruhandeln. Mikael Karlsson är en av två delägare i Arboga Byggtjänst som tillsammans med tio anställda säljer traditionellt byggmaterial.

– Det ligger i tiden att lägga pengar på sitt hem. Folk reser fortfarande mycket men det har nog aldrig plöjts ner så mycket pengar i hemmen som nu, tror Mikael.

Mikael konstaterar att bygghandeln mår väldigt bra just nu och har varit i stort sett skonade från de senaste årens lågkonjunktur och ostadiga ekonomi.

– ROT-avdraget har betytt oerhört mycket. Många är inspirerade av TV-program och renoverar själva, men avdraget har gjort att många anlitat byggfirmor.

Däremot har de två senaste årens vintrar satt sina spår.

– Det leder dock till ett uppdämt behov nu när våren kommer. Byggarna har inte kunnat arbeta ute i samma utsträckning som under mildare vintrar och det som inte blivit gjort under vintern måste göras nu.

Hos Arboga Byggtjänst tar just nu utomhusförsäljningen fart. Att möta efterfrågan och jobba hårt är dock inget problem enligt Mikael.

– Under de sex, sju sommarmånaderna ökar försäljningen till drygt det dubbla. Vi är laddade och det är ju nu det är som roligast att jobba! Avslutar Mikael.

Mikael Karlsson på Arboga byggtjänst är laddad inför högsäsong.
På Färgettan berättar Göte Eriksson att sommarsäsongen inleds och butiken har nu öppet även på söndagar.

Mer läsning

Annons