Annons

Annons

Annons

Köping

Insändare
Dåliga inköp av KBAB ger oss sämre boende

Text

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Att boka tvättider hos KBAB har försvårats av dåligt leverantörsval, hävdar insändaren. Foto: Bertil Ericson

Bild: TT

Annons

Fråga till Peter Landin, vd på KBAB

Hej Peter. Jag skrev ett brev till dig för ett par veckor sedan, där jag hade en önskan om att KBAB kunde kompensera för omaket att vi inte kunde boka tvättid på tavlan som saknades i 8 veckor – för att ni inte hade tänkt, utan beställt av ett företag etablerat i Ryssland (som för närvarande ligger i krig efter att ha invaderat Ukraina och därför ligger på listan över länder man inte ska handla med). Detta är inget nytt för KBAB, att beställa från tvivelaktiga säljare eller utövare. Man byter också balkonglås som fungerar utmärkt. Det är lätt att använda andras pengar då det inte drabbar någon fattig. Ingen vd på KBAB tar något ur egen ficka.

Annons

Annons

Vi ser månad för månad där KBAB stolt säger ”Vi skänker 100 000 kronor till idrotten”. Men det är inte KBAB:s 100 anställda som gör detta – utan hyresgästerna i KBAB:s 2 200 lägenheter i Köping.

Hyreshöjning aviseras i god tid till olika planeringar men fallerar på grund av som det låter från KBAB ”på de som ska utföra jobben”. Hyreshöjning kommer trots ej genomförda åtgärder. Inga förseningar där inte.

Torbjörn Nord

Svar direkt från KBAB

Hej Torbjörn!

Vi beklagar att bokningstavlan gått sönder och att ni hyresgäster drabbats av försenad reparation med anledning av lång leveranstid på reservdelar. Vi har på olika sätt försökt vara behjälpliga för att lösa situationen på ett bra sätt för er som berördes av detta.

Du anklagar oss för att anlita ”tvivelaktiga säljare eller utövare”, en beskrivning vi inte alls känner igen oss i.  Vi gör ramupphandlingar och följer ett strikt regelverk för att godkänna ett företag som ska leverera tjänster eller material till oss.

Att behålla låsen på balkongdörrarna bedömde vi var en sämre lösning, ni hyresgäster hade då varit tvungna att hantera dubbla uppsättningar med nycklar.

Vi har en sponsringspolicy som innebär att den sponsring vi gör, ska gå tillbaka till er hyresgäster i form av rabatterat inträde, fritt fika eller till olika aktiviteter på gårdarna. Sponsring är ett sätt för oss att marknadsföra oss, och dessutom möjliggöra för de lokala föreningarna att ha bra aktiviteter som också gynnar våra hyresgäster.

Peter Landin
vd på Köpings Bostads AB.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan