Till ansvariga för Åspegelns demensboende Arboga. Hur kan det komma sig att ingen tid eller intresse finns att tillgodose oroliga anhöriga?
Oavsett frågans innehåll blir vi hänvisade till att skriva till synpunktshanteringen.
I bästa fall återkoppling inom sju till tio dagar, svaret kan då vara något annat än frågan. I vilken annan vårdform behandlas man så?
Inom sjukhus eller lasarett finns tillgängliga läkare och sjuksköterskor som visar empati och där frågan är fri.
Annons
Annons
Sköterskor på Åspegeln har ingen tid, personalen får inte störas, enhetschefen visar sig inte på avdelningen. Var ligger chefernas ansvar?
Förbisedda anhöriga
SVAR Direkt:
Tack för dina synpunkter. När anhöriga är oroliga för något som händer på Åspegln så hänvisar vi till vår synpunktshantering i första hand. Skälet är att vi ska kunna registrera, dokumentera och svara på dina och andras frågor på ett systematiskt sätt.
Om anhöriga upplever att svaren de får inte är tillfredsställande så är det mitt ansvar tillsammans med ansvarig enhetschef att se till så att det blir känt i verksamheten och att arbeta för att anhöriga ska känna sig lyssnade på. Vi tar till oss din kritik när det gäller återkopplingen och arbetar på att bli snabbare på att ge svar på varje enskild synpunkt och fråga som kommer till oss.
Vi erbjuder alltid anhöriga enskilda samtal vid behov och jag beklagar att du känner att du eller andra anhöriga har behandlats på ett dåligt sätt. Du är välkommen att kontakta mig via mejl: socialforvaltningen@arboga.se
Nina Eriksson, Vård- och omsorgschef i Arboga kommun