Annons

Annons

Annons

Annons

Västmanlands län

Insändare
Nej, regeringen prioriterar inte ett levande land

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

En halv Hjulstabro och byggstart först om tio år är inget att applådera, anser Kristdemokraten Samuel Stengård i insändaren. Foto: Fredrik Sandberg

Bild: TT

Annons

Våra för länet viktiga infrastruktursatsningar uteblir på grund av S-regeringens prioritering i den nationella infrastrukturtransportplanen, en plan som är framarbetad med deras samverkans partier. Den period som ”potten” gäller för omfattar investeringar som sträcker sig över perioden 2022-2033. Alltså kommande 11 års period.

De nödvändiga miljonerna för utvecklingen av länets infrastruktur som S-regeringen bär ansvaret för skjuts nu minst 11 år fram i tiden.

Annons

Annons

Vad är det då som S-regeringen väljer att lägga resurserna på? Det främsta prestigeprojektet är en ny höghastighetsbana mellan Stockholm-Malmö- Göteborg. 100-tals miljarder kronor, inte miljoner utan miljarder läggs på detta, det medan övriga Sverige går på knäna med en järnväg med bristande underhåll, stationsbyggnader i förfall och vägar med grava beläggningsskador och potthål.

Regeringen med dess stödpartier sliter isär landet och vårt län där de gör det allt svårare att kunna bo, leva och arbeta i hela länet och landet.

Det kommer ta tid att vända denna utveckling men som Kristdemokrat är jag och vi redo att göra det som vi kan, och ett vet jag, vill vi se en förändring kan vi inte komma med och rösta fram samma S-regerings lösningar som så kapitalt misslyckats under många år med att hålla- och bygga samman vårt land.

Det räcker inte med att ansvarig (S) minister tillsammans med stolta S-ordförande i kommunstyrelsen i Köping och Västerås applåderar sig själva till att det i alla fall blev 400 miljoner kronor till en ny nödvändig Hjulstabro. Det som de applåderar är att detta nödvändiga projektet för sjöfarten och Mälarhamnar i beslutad plan fick halva summan, inte hela, och till det en byggstart av bron i slutet av planperioden.

Det blev en halv bro med byggstart runt 2032 och i bästa fall om andra halvan av bron får pengar så har vi den färdig tidigast runt 2035.

Annons

Men detta är en viktig seger för S-regeringen och dess företrädare här i länet, för oss övriga är det ett misslyckande och på helheten med 0 kronor till utveckling av infrastrukturen i länet från S-regeringen.

Annons

Nej bättre resultat måste vi kunna förvänta oss, lyft ut extremt kostsamma höghastighetsbanan och satsa på att utveckla och underhålla befintliga järnvägsnätet som håller samman vårt län och land.

Samuel Stengård (KD)

Toppkandidat till Riksdagen

Till toppen av sidan