Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

När Bergslagen var Sveriges framtid – kan det så bli igen?

I Crister Mattssons bok “Det byggdes aldrig någon järnväg till Sigtuna och Ängsö...” skildrar han kommunikationernas betydelse för samhällens utveckling. När det svenska järnvägsnätet började byggas i mitten av 1800-talet låg nationens framtid i Bergslagen. 

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

Annons

I mitten av 1600-talet hade den svenska stormakten storslagna planer för lilla västmanländska Järle. Här fanns sedan något sekel tillbaka ett verksamt järnbruk och tanken var att byn skulle bli centrum för ett kanalsystem för järntransporter till utskeppningen från hamnarna i Stockholm och Göteborg. I Järle skulle nu exporthamn, domkyrka samt kungsgård anläggas. Köpmän från närliggande Nora och Lindesberg erbjöds tomter om de flyttade dit och ett stort torg röjdes för att få till en fungerande marknadsplats. Järle fick också stadsrättigheter (!) och tanken var att den lilla staden skulle bli ett administrativt centrum för bergslagsbygden och ett eget Järle län som utöver Nora och Lindesberg också skulle omfatta betydande delar av övriga Västmanland samt Värmland. 

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs dina lokala nyheter för 8 kr/vecka i 8 veckor - du betalar 32 kr/månad. Därefter tillsvidare 119 kr/månad.

Det här ingår i Digitalpaketet

  • Alla lokala nyheter på vår sajt och nyhetsapp.
  • Läsarshoppen med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Ingen bindningstid - säg upp när du vill.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy