Annons

Annons

Annons

Västmanlands län

Bbl/AT växer i ny mätning: ”Fler vill betala för trovärdig, lokal journalistik”

Fler läser Bärgslagsbladet/Arboga Tidning, det visar siffror från 2019 som publiceras i dag. Enligt Orvestos siffror har tidningarna ökat från 16 000 till 19 000 läsare per helår.

Text

Bärgslagsbladet/Arboga Tidning passade under tisdagen på att fira framgången. ”Vi påverkas också av oron kring coronapandemin, dels som företag och dels som medmänniskor”, säger Helena Tell.

Bild: Lennye Osbeck

Annons

Satsningen på lokalt material har gett resultat, anser både chefredaktören Helena Tell och Gert Söderström på marknadsavdelningen.

– Vi når fler läsare i vårt område, helt enkelt, säger Gert Söderström.

– Det är ett kvitto på att viktig lokal journalistik betalar sig, det är superkul, fyller Helena Tell i.

Glädjen på redaktionen och marknadsavdelningen är stor över framgången, men samtidigt ligger omvärldens oro och skaver. Dels för coronaviruset, dels för att tidningsbranschen också är i kris.

Annons

Annons

– Vi firar i alla fall en kort stund innan allvaret tar över, säger Helena och Gert.

– I dessa tider är vi en viktig nyhetsförmedlare, säger Helena Tell.

Vad är det då som lett till förändringarna?

– Omorganisationen i höstas betydde att vi kom närmare läsarna och vi fick bestämma själva över det redaktionella materialet, säger Helena Tell.

Fler läsare har märkt förändringen av innehållet.

– Viljan att betala för trovärdig seriös journalistik har ökat, säger Helena Tell.

Helena Tell och Gert Söderström utan för Bbl/AT:s redaktion på Glasgatan 5 i Köping.

Bild: Lennye Osbeck

När Bonnier tog över Mittmedia satsades det mer på lokala chefredaktörer. För Bbl/AT:s del betydde det att Helena Tell, som kommer från Köping, anställdes och det även blev en tillökning med en reportertjänst. Samtidigt flyttades en hel del arbete som gjorts på andra platser till redaktionen i Köping, bland annat sportbevakning, insändarhantering, ansvar för familjematerial och planering av papperstidningen. Vinsten blev lokalare material. Och fler läsare.

– Vi vill fortsätta att satsa på lokalt material så att vi kan attrahera fler läsare i framtiden, säger Gert Söderström.

– Vi får mer och mer uppskattning av läsare och kunder, säger Gert Söderström.

Annons

I år fyller tidningarna Bärgslagsbladet och Arboga Tidning tillsammans 300 år. Bbl 130 och AT 170.

– Det är väldigt roligt att vi får dessa glädjesiffror när vi också jubilerar, säger Helena Tell.

Annons

Fakta

► Orvesto Konsument 2019 mäter mediernas räckvidd och görs av Kantar/Sifo.

► Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari – 31 december 2019 och totalt deltog 39 656 personer i mätningen.

Fotnot: Lennye Osbeck är frilansjournalist på Bbl/AT.

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan