Vänsternätverket Planka.nu, kända för att uppmana folk att planka i kollektivtrafiken, har nu nominerat Sala och Fagersta till "nolltaxepriset". Kommunerna tänker nämligen införa nolltaxa snart.
Att avdelningar för Vänsterpartiet, och vänsteraktörer utanför partipolitiken, nomineras höjer väl inga ögonbryn. Men det är möjligen lite lustigt för de borgerliga partier som är med och styr i Sala och Fagersta att få beröm av Planka.nu av alla tänkbara nätverk. Det är som att Skattebetalarnas förening, som är för skattesänkningar, skulle hylla Vänsterpartiet.
Annons
I Sala styr allianspartierna med Salas bästa och Centerpartiet har varit pådrivande i "bussfrågan", i Fagersta är Moderaterna koalitionspart.
Annons
Uttryck som "nolltaxa" och "gratis" låter förstås trevligt, men "gratis" är förstås inte gratis i det här sammanhanget. Vill man nå resurssvaga, såsom fattiga yngre eller fattiga äldre, är det bättre med riktade satsningar.
Tankesmedjan Fores som har tittat på det här, har påpekat att nolltaxa främst får följande grupper att börja ta bussen; cyklister som låter cykeln stå, fotgängare som tar bussen kortare sträckor men som annars hade gått, och folk som för nöjes skull åker buss (Dagens Samhälle, 15/2 2016).
Fores har också ett utmärkt förslag för de kommuner som nu ska införa nolltaxa: "säkerställ att det granskas externt, utan skygglappar och med beredvillighet att justera så att utfallet blir så positivt som möjligt" (Sala Allehanda, 27/12 2017). Träffar nolltaxa rätt, och är det rätt prioriterat att bekosta biljetter även för dem som har råd? Det är som bekant inte så att kommunerna har ett överflöd av pengar och inte behöver prioritera.
Vinnaren av Planka.nu:s "nolltaxepris" ska presenteras på fredag. Vore jag en liberal politiker hade jag helst sluppit få det.