Det alla bör tänka på är:
► Att personnumret stämmer.
► Jämföra kontrolluppgifterna med lönebesked och kontoutdrag.
► Skatteavdrag ska stämma överens med den skatt som står på löne- och kontobesked.
– Se till att få eventuella fel rättade så att deklarationen innehåller korrekta uppgifter. Om en kontrolluppgift är felaktig ska man höra av sig till den som har lämnat uppgiften. Om en kontrolluppgift saknas ska man kontakta den som borde ha skickat uppgiften, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket, i en presskommentar.
Annons
Annons
Risken att skatteåterbäringen betalas ut senare
– Om inte kontrolluppgifterna rättas blir det fel uppgifter i deklarationen. Då måste uppgifterna ändras eller läggas till när man deklarerar. Dessutom finns risken att skatteåterbäringen betalas ut senare än i april eller juni, säger Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.
Deklarationerna skickas ut i början på mars när Skatteverkets sammanställning är klar. Redan veckan efter, den 8-9 mars, landar den i digital brevlåda för dem som utnyttjar den möjligheten.
Senast den 15 april ska pappersdeklarationen landa i brevlåda/brevinkast hos svenskarna.
Rättningar och kompletteringar uppdateras löpande i e-tjänsten och i appen.