Annons

Annons

Annons

Annons

Skrota kilometerskatten omedelbart

Beräkningar visar att kilometerskatten skulle innebära höjda kostnader på 98 436 kronor per år för en tung lastbil i Västmanland, enligt Centerpartiet.

Bild: Thomas Johansson/TT

Annons

I Västmanland finns enligt LRF 41 mjölkgårdar. Dessa gårdar hotas nu av den kilometerskatt eller vägslitageavgift på tunga transporter som regeringen avser att införa. Beräkningar visar att kilometerskatten skulle innebära höjda kostnader på 98 436 kronor per år för en tung lastbil i Västmanland. Eftersom en mjölkgård, liksom andra lantbruk, är helt beroende av lastbilstransporter skulle detta slå extra hårt mot dessa företag.

Läs också: Ett dråpslag för svensk landsbygd

Miljöminister Karolina Skog (MP) bekräftade nyligen regeringens avsikt och en siffra som har nämnts är att tunga transporter skulle belastas med så mycket som 26 kronor per mil i extra skatt. Skulle denna kilometerskatt införas kommer den innebära ökade kostnader för lantbruk, åkare och andra företagare i Västmanland och i slutändan högre priser för konsumenter.

Annons

Annons

Intet nytt under solen säger man och så även i detta fall. Riksdagens utredningstjänst tittade 2013 på hur en kilometerskatt skulle påverka transportkostnader. Resultatet var då en ökning med 8,7 procent för transport av livsmedel. Den kalkylen var baserad på en kilometerskatt på 14 kronor per mil.

Vi kan alltså räkna med livsmedel som blir dyrare, en ökning som bara kan tas på ett ställe och det är på prislappen slutkonsument betalar i livsmedelsaffären.

Nu tittar regeringen på 26 kronor per mil, nästan det dubbla. Vi kan alltså räkna med livsmedel som blir dyrare, en ökning som bara kan tas på ett ställe och det är på prislappen slutkonsument betalar i livsmedelsaffären. Basvaror som mjölk, kött och grönsaker kommer alltså stiga i pris. I förlängningen hotar det lantbrukens överlevnad.

Åkarna sågar också förslaget. Sveriges Åkeriföretag menar att landets åkare tvingas betala 4 miljarder för vägslitage årligen. Och det är för slitage som egentligen kostar 0,91 miljarder, skriver de i en debattartikel i Dagens Industri.

Centerpartiet har sagt nej till kilometerskatten hela tiden och säger fortsatt nej. Det är en skatt som är såväl dum som onödig och den kommer drabba de norra länsdelarna extra hårt där industrin är i högre utsträckning beroende av vägtransporter. Min förhoppning är att regeringen lyssnar på den massiva kritiken, tar sitt förnuft till fånga och skrotar planerna omedelbart.

Lars Kallsäby, näringspolitisk talesperson Centerpartiet Västmanland


bblat.se/insandare

insandare@bblat.se

Till toppen av sidan