Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Rivningsansökan hotar kalklinbanan

+
Läs senare

Nordkalk, ägare av kalklinbanan, har skickat ut en rivningsansökan till alla fem kommuner som linbanan sträcker sig över, från Vingåker till Köping.

Väldens längsta linbana kan komma att rivas. För 73 år sedan byggdes kalklinbanan som nu skulle kunna klassas som ett världsarv.

Enligt en utredning som länsstyrelsen låtit göra har linbanan varit så unik att den skulle kunna klassas som ett världsarv. Detta är dock något som man inte velat bygga vidare på.

Kommunerna har inte velat ta över ansvaret och vårda den som byggnadsminne, eftersom det skulle bli dyrt att riva den i framtiden.

– Det känns märkligt. Man har ju kommit fram till att linbanan är den enda som finns kvar i sin helhet men sen gör man ingenting, säger Knut Barr, aktiv i Kalklinbanans Vänner.

Han menar att de som en ideell förening inte kan brottas mot en rivningsansökan.

– Vi jobbar självklart för att den ska bevaras. Men det är länstyrelsen som kan sätta fart på det här. Det kan ju hända att de reagerar nu, säger Barr.

I Nordkalks rivningsplan står det att betongstolparna ska lämnas kvar men att spännstationerna ska rivas, stålkorgarna plockas ned och att övrigt stål ska återvinnas. Hur fort processen kan vara igång är svårt att säga.

– Nordkalk behöver inget rivningslov från oss.

Däremot går kalklinbanan igenom ett naturreservat samtidigt som det är ett industriminne. Därför ligger ärendet just nu hos länstyrelsen i Västmanland, säger Johan Lönneborg på bygglovsenheten på Västra Mälardalens Myndighetsförbund.

KG Källerfors, orförande i Kalklinbanans Vänner, har inte gett upp än, trots att viss hopplöshet börjar träda fram.

– Vi har en del kvar att göra i föreningen i vilket fall. Blir det så att kalklinbanan rivs så krävs det att man gör en oerhörd dokumentation innan. Så att man verkligen har kvar allt sedan, men jag hoppas att länstyrelserna tar upp detta ännu en gång, säger KG Källerfors.

Han tänker strida för att stationerna behålls även om kablar och vagnar tas ned, speciellt stationen vid Forsby kalkbrott i Vingåker och Malmbergastationen vid Stora Sundby.

Bbl/AT har sökt ansvariga på länstyrelsen i Västmanland.

Kalklinbanans vänner. Knut Barr hoppas på att länstyrelsen ska reagera nu när banan hotas av rivning.

Kalklinbanan mellan brottet i sörmländska Forsby och Köping.

Annons
Annons
Annons