Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Trosspassaren – för ett tryggt anlöp och en säker färd på haven

Det är inte bara att ta emot en tross. Utan samspelet mellan kaj och brygga kan tusentals ton järnplåt börja veckas. 105 meter MSM Don lade sig snällt vid rätt kaj.

enormt lastrum. ena av lastrummen – 45 meter långt, 12 meter brett och nio meter högt. Eller varför inte tingshuset, som Bbl/AT huserar i. Ricki och Robin Sjödoff inspekterar så att varken organiskt material eller vatten finns i de två lastrummen. Färden till Mexikos västkust tar 33 dagar och inget ska kunna påverka inte helt riskfria lasten av civilt sprängämne till gruvindustrin.

Trosspassning är ett udda yrke som bara finns i hamnar som tar emot större tonnage. Det innebär i den enkla formen att man står på kaj när fartyget anlöper hamnen – tar emot trossarna och hjälper till att manövrera fartyget till rätt kajplats. Man ska veta att sådant kan gå riktigt illa. Blåst är värst, och is i kombination med en oerfaren kapten kan vara en nagelbitare, säger Robin Sjödoff.

Visst finns mardrömsscenarier. Om MSM Don skulle få motorhaveri och tryckas in i ammoniakbåten Coral Ivory, 15 meter bort. Då kan flinka händer och trossvinschar vara räddningen.

En gren av familjeföretaget Sjödoff sköter trosspassning åt Mälarhamnar AB. Det handlar om över 200 anlöp om året, när som helst på dygnet och i veckan.

Är båten på över 4 000 dödviktston ska det av säkerhetsskäl vara två trosspassare. Ibland ingår också besiktningsuppdrag. Sjödoffs utför sådana åt Yara inför långa transporter av tekniskt nitrat, ett civilt sprängmedel. Sådana sker regelbundet från Köping. Den här resan ska gå till Santa Maria på Mexikos västkust.

– Då måste lastrummet vara torrt, rent och helt fritt från organiskt material, säger Ricki Sjödoff, som tillsammans med sonen Robin sköter de flesta trosspassningarna.

Dessutom gör man ultraljudskontroll av lastluckorna. Ammoniumnitrat blir stenhårt om vatten letat sig in i mikroskopiska sprickor. Storsäckarna är inte helt vattentäta. I uppdraget ingår också läcksökning av de bränsletankar som gränsar till de enorma lastrummen. Den här lasten är inget man hanterar nonchalant.

Läs mer i måndagens Bärgslagsbladet/Arboga Tidning.Eller köpt tidningen elektroniskt HÄR!

Annons
Annons
Annons