Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Oro vid Powertrain inför höstplanering

Volvokoncernen tappar marknadsa­ndelar i Europa, och oron sprider sig för dess konsekvenser. Vid Volvo Powertrain i Köping presenteras i nästa vecka nya nivåer för höstens inledande produktion. Många ”på golvet” befarar lägre takt i tillverkningen med risk för neddragningar av personal.

Volvo Powertrain i Köping är regionens största företag och har hållit hög produktionstakt under hela våren. Nu finns en oro för konsekvenserna av förlorade marknadsandelar för Volvos Lastvagnar på Europamarknaden under året.

Leif Eriksson är klubbordförande för metallarna på Volvo Powertrain, och har märkt arbetskamraternas ökade oro inför de kommande programmen.

– Det råder en stor osäkerhet trots att vi legat på en hög nivå under hela våren.

Men få har undgått att notera det motlut som tillverkaren av lastvagnar, bussar och anläggningsmaskiner fått arbeta i under det här året.

Marknadsandelar och intäkter på lastvagnssidan har minskat rejält, och tappet har till stor del skett på den största och viktigaste marknaden, Europa.

Volvo Powertrain i Köping med fokus på att ta fram växellådor utgör en viktig pusselbit när koncernen ska lägga sina beställningar för framtiden.

”Framtiden” i det här sammanhanget handlar inte enbart om ett långsiktigt perspektiv.

Nej, programmen som läggs i Göteborg avser de närmaste tre månadernas produktion, och det är ett sådant program som efter helgen ska presenteras, godkännas och sedan omsättas i praktiken.

Leif Eriksson vill som klubbordförande inte gå händelserna i förväg, utan hänvisar till att beskeden kommer i nästa vecka.

Han är dock medveten om betydelsen, då Volvo Powertrain sedan lång tid är regionens största industri och arbetsgivare. Det är också bara fyra år sedan som den globala finanskrisen slog till, och över en natt och några dagar bäddade krisen för ett helt nytt ”tänk” i de svenska storföretagen.

Flexibilitet.

När 400-500 jobb försvann på kort tid vid Volvo Powertrain i Köping, och företaget behövde ha de flesta tillbaka när marknaden sköt uppåt i raketfart – ja då valde även Köpingsföretaget att satsa på arbetskraft från bemanningsföretag.

I dag har Volvo Powertrain den flexibilitet som företaget eftersträvat. Förutom drygt 1 000 anställda finns 340 inhyrda från bemanningsbolag. Många av de inhyrda hade innan finanskrisen ett fast arbete vid Powertrain i Köping. Inhyrda som är tillbaka på sin tidigare arbetsplats är i bästa fall fast anställda i bemanningsbolaget vilket sker efter sex månaders arbete.

Leif Eriksson, råder det någon skillnad i oro mellan Volvo Powertrains egen personal och den inhyrda personalen inför nästa veckas besked om höstens tillverkningstakt?

– Javisst. Det är ju självklart.

Varför då?– Eventuella neddragningar drabbar de inhyrda.

Leif Eriksson syftar till den flexibilitet som företaget fått igenom. Men han poängterar åter att han inte vill gå händelserna i förväg.

Först är det midsommarhelg, sedan blir det att se utvecklingen i nästa vecka.

Några arbetsveckor följer innan Volvo Powertrain och personalen tar semester under de tre veckorna 29–30–31.

Annons
Annons
Annons