Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gipsade händer fick pris

De tre klasserna i avdelningen Alpha belönades igår för sitt hårda slit för miljön. I spöregn planterade klassen fruktträdet som de vunnit efter att ha lämnat in det vinnande bidraget till kommunens miljötävling.

Annons

Från vänster: Lärare Marie Hallman Sohlin, Jack Wester, Sebastian Jensen, Hanna Swärdh, Lovisa Kolsvik, Victoria Hansson, Louise Palmér, Amanda Hallberg, Kassandra Mustavic, Marie Swärdh, Nathalie Kronberg, rektor Anette Höjlin, miljöstrateg Linda Eriksson.

Alla på avdelningen Alpha, som består av tre olika klasser i årskurs sex till nio, trotsade regnet och hjälpte till när äppelträdet skulle planteras på skolgården. Äppelträdet vann de efter att ha skickat in det vinnande bidraget till kommunens miljötävling i samband med Earth Hour den 31 mars. Bidragen till tävlingen skulle sträva efter en hållbar utveckling och temat var miljöbudskap i form av händer. Runt 20–30 förskolor och skolor deltog och en jury utsåg vinnaren.

– Vi valde Scheeleskolan Alphas bidrag för att de hade jobbat ämnesöverskridande, säger Linda Eriksson, miljöstrateg på Köpings kommun och del i juryn.

Bidraget (se bilden nedan) arbetade klassen med i runt tre–fyra veckor innan Earth Hour.

Idén till deras bidrag kom från läraren.

– Jag kom på idén att vi skulle göra gipsade händer, men budskapen i händerna fick barnen hitta på själva, säger klasslärare Marie Hallman Sohlin. Vi ville göra något som inte var så barnsligt, lite mer avancerat.

Veckorna innan Earth Hour hade de temadagar i skolan där de intensivt fick jobba med bidraget. Bland annat fick de också titta på miljödokumentären ”Home” som handlar om jordens klimat och andra miljöfrågor. Under den här tiden åt eleverna även vegetarisk mat i skolan. Förutom temadagarna med fokus på miljö ska ”miljötänket” vara en naturlig del i undervisningen. I ämnen som naturkunskap, hemkunskap, samhällskunskap och svenska får eleverna bland annat lära sig om den globala uppvärmningen, sopsortering och hur man kan spara energi.

– På det här sättet blir det ett ständigt resonemang bland eleverna kring miljöfrågor, och vi kommer fortsätta med samma tänk i framtiden.

Klassen fick veta att de vunnit tävlingen två dagar innan Earth Hour den 31 mars.

– Det känns jättebra, säger Hanna Swärdh som går i klassen. Jag tycker att det allra roligaste var att göra händerna. Och det kändes viktigt att ställa upp med ett bidrag efter att jag sett filmen.

Under Earth Hour delades ett diplom ut till klassen på Stora Torget i Köping. Därefter ställdes alla bidragen ut på Big Inn i två veckor, utom Scheeleskolan Alphas som ställdes ut på biblioteket.

Scheeleskolan Alphas vinnande bidrag.

Annons
Annons
Annons