Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Satsa på kollektivtrafik

Insändare

I dagens samhälle kan det vara ett dagligt problem att ta sig från punkt A till punkt B. Vi rör på oss betydligt mer än tidigare generationer, och är beroende av välfungerande transportmedel, inte minst en tillgänglig kollektivtrafik.

Sverige har sannolikt ett av Europas mest välutvecklade kollektivtrafiknät, men inte heller i vad man ibland tycker om att kalla världens modernaste land är kollektivtrafiken tillgänglig för alla.

Vi är glada att notera att politikerna i åtminstone Västerås har beslutat att ta tag i en omläggning av busslinjerna, men det är uppenbart att moderniseringen av kollektivtrafiken i både Västerås och övriga länet bara har börjat.

Vi ser det som helt nödvändigt att kollektivtrafiken rustas inför framtiden. Även i framtiden skall den utgöra ett billigt och miljövänligt alternativ till att ta bilen. Det skall heller inte vara nödvändigt att, om familjen inte har råd, skicka iväg familjens stolthet och förstfödde över osaltade gator och backar i norrländsk kyla för att ta sig till skolan.

Det största problemet med dagens kollektivtrafik är att biljettpriserna är ganska höga; två bussresor om dagen kostar för en vuxen en bit över 1 000 kronor per månad.

För en studerande, vars studiemedel ligger på ungefär 8 000 kronor, är det här en tung utgift. Även barnfamiljer och ensamstående som inte har tillgång till egen bil drabbas hårt när biljettpriserna höjs.

Biljettpriserna är heller inte bara en rättvisefråga. Det är i dag obestridligt att den ökande trafiken genom utsläpp drabbar naturen och på sikt kommande generationers möjligheter.

Så länge biltrafiken tillåts att öka, kommer vi inte till rätta med detta problem. Biltrafiken kommer att öka i takt med befolkningen så länge inte kollektivtrafiknätet är heltäckande och biljettpriserna rimliga.

Vi i SSU Västmanland ser behovet av att man satsar mer på kollektivtrafiken, och att man ser till att den är ett möjligt och billigt alternativ till andra transportmedel.

Kollektivtrafiken är betydligt enklare att anpassa till alternativa energikällor, till exempel biogas, än det skulle vara att i en handvändning producera en helt ny generation bilar med de nya bränslesystemen.

Det här kan framstå som dyra åtgärder, men det är bara att komma ihåg att biljettpriserna för bara ett antal år sedan var betydligt lägre.

Dessutom betalar en bilist i dagsläget mellan 14 och 15 kronor för en liter bensin; det kan jämföras med hur långt man skulle kunna åka på en bussbiljett.

Det talas mycket om att rusta Sverige inför framtiden, och när det gäller infrastrukturen är det viktigt att öka utbyggnaden innan det är för sent, om vi i framtiden vill ha ett enkelt och billigt sätt att ta oss till jobbet eller affären.

Det är dags att tänka på morgondagen innan vi står där vid busshållplatsen, som pendlaren i norrlandskylan, då han eller hon tittar på klockan och ser att SJ har misslyckats – igen.

Klimatpolitiskt ansvarig, SSU-Västmanland

Thommy Södergård Åkesson

Välfärdspolitiskt ansvarig, SSU-Västmanland

Kristin Andersson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons