Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

M: Självservice är en frivillig service

Insändare

En kvinna tar själv sitt blodtryck med hjälp av en digital blodtrycksmätare.

REPLIK. Tack Janne Andersson för att du uppmärksammat mitt förslag om ökad självservice på vårdcentraler. Jag vill börja med att förtydliga att den motion jag lämnat in handlar om att jag vill ha en utredning om hur självservicefunktioner på länets vårdcentraler kan utökas. Självservice är en frivillig service, det handlar alltså inte om något tvång och det utesluter inte att få hjälp av sjukvårdspersonal. Tanken med förslaget är att vården ska kunna ge en utökad service och bättre tillgänglighet.

De flesta av oss är väldigt måna om vår tid. Vi vill kunna göra sker när det passar och slippa väntetider. Enklare ärenden är i vissa fall möjliga att låta patienten utföra själv utan tidsbokning. Ett exempel på självservice är blodtrycksmätning och teknikens utveckling är snabb, därför finns det säkert andra saker som vi i framtiden kommer att kunna utföra själva. Vem hade förutspått för 30 år sedan att vi idag skulle utföra en stor del av våra bankärenden på egen hand?

Självincheckning är dessutom på väg att införas på bred skala inom länets vårdcentraler. Jag håller med Janne om att vi ska satsa resurser på vård. Det gör vi moderater i våra budgetförslag, där vi bland annat satsar 15 extra miljoner på att korta väntetiderna. Det står inte i motsättning till att låta den moderna tekniken utvecklas och erbjuda de patienter som önskar möjlighet till självservice.

Carina Sjölund (M) Regionfullmäktigeledamot

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons