Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Nämnd till däckfirma: Låt bilisten få tillbaka pengarna

Allmänna reklamationsnämnden anser att en bilist från Köping ska få tillbaka alla pengar han betalat för fyra däck på fälg.

Bilisten köpte fyra däck på fälg via internet från ett företag i södra Sverige och fick dem levererade sommaren 2016.

Ett par dagar efter det att fälgarna monterats började hela bilen vibrera vid färd. Märkesverkstaden tog 1600 kronor för felsökning och konstaterade att hjulen var obalanserade och att centrumringar till bakhjulen saknades.

Därefter vidtog en längre palaver med säljarna där säljarna inte ville häva köpet eftersom köparen ju kört med hjulen och visst slitage vållats.

Köparen, som haft en del kostnader, klagade till Allmänna reklamationsnämnden.

Nämnden rekommenderar nu säljande företag att betala tillbaka hela kostnaden Köpingsbilisten betalat för däck och fälgar – 14 500 kronor. Dessutom rekommenderas säljaren betala kostnaden bilisten haft för felsökning – 1 600 kronor.

Allmänna reklamationsnämndens beslut kan inte överklagas. Däremot är det bara en rekommendation, nämnden är ingen domstol och kan inte tvinga ett företag att betala tillbaka.

Företag som inte följer nämndens beslut kan däremot hamna i dålig dager genom att föras upp på Sveriges Konsumenters varningslista som publiceras i Råd&Rön.

Tidigare fanns en svart lista även hos Konsumentverket. Den listan är borttagen på grund av juridiska frågor som inte fått sin lösning ännu.

Även Svensk Handel har en varningslista med något annorlunda innehåll – den varnar för företag som skickar ut bluffakturor eller använder oseriösande och vilseledande utskick och försäljningsmetoder.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons