Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Hemligheten bakom de fina bilarna: "Man måste vara lite galen"

På fredagen började bilbedömningen. Power Meets egen skönhetstävling.
– Det verkar bra hittills, säger Kjell Gustafson.

Skinande. Hanne Hertzenberg putsar lacken på denna Chevrolet Corvette från 1955, som ägs av Anne Jahr, båda två från Jessheim i Norge.

När VLT är på plats ute på Johannisbergs flygplats pågår tävlingen i klassen 1955–1963, originalbilar med cab. Domarna tittar överallt och kryper ner på marken för att kontrollera hur bilarna ser ut på undersidan. Helst ska varenda elkabel se likadan ut som när bilen konstruerades.

Anne Jahr, från Jessheim i Norge, väntar på att få tävla med sin Chevrolet Corvette från 1955 som är nyinköpt för i år.

– Min man är entusiast och renoverar. Men den här var helt färdig, säger hon.

Modellen lär vara den första serietillverkade Corvetten med V8. En ovanlig bil.

– Allt är original, säger Anne Jahr.

Kjell Gustafsson, grundare och huvudarrangör för Power Meet, är på plats och kommenterar tävlingen. Han berättar varför han tycker att äldre bilar är så mycket bättre än nya.

– Man måste vara lite galen för att bygga en bra bil, säger han.

Erik Stigsson, är mångårig kommentator på tävlingen. Han är efteråt mycket nöjd med bilarna i klassen 1955–1963, originalbilar med cab.

– Där fanns några riktigt bra renoveringar och det är traditionellt den tuffaste klassen, säger han.

Han vill samtidigt understryka att tävlingen fortsätter i dag lördag.

Erik Hjärtberg

[email protected]

Detaljer. I originalklasserna ska allting se ut som det gjorde när bilen konstruerades.

Skrot blir skönhet. Kjell Gustafson visar ett foto på hur en av bilarna såg ut innan den renoverades.

Synar. Mikael Sjöstedt, Östersund, och Joakim, Sörlie, Fredrikstad, Norge, kontrollerar hur allt ser ut under huven.

Annons
Annons
Annons